Az Öko-játék foglalkozásain minderre lehetőség van, hiszen a kitalálók lelkes csapata úgy adja át ezt a fajta tudás- és gondolkodásmódot, hogy a gyerekek észre sem veszik, mennyi mindent tanultak.Beszélgetés Koltay Eszterrel, az Öko-játék Kft. ügyvezetőjével.
– Hogyan jött létre az ökojáték?
– A gondolat már akkor megszületett, amikor még az ELTE környezetkutató szakára jártam. Akkor már sok éve dolgoztam különböző rendezvényeken Kovács Tibor kollégámmal, aki technika-fizika-földrajz szakos pedagógus. Ezek a rendezvények játékos, családi napok voltak, inkább a kikapcsolódást helyezték előtérbe, az ismeretek átadása kisebb hangsúlyt kapott. Azonban ahogy megfogalmazódott bennem a kérdés, hogy hogyan lehetne a környezettudatos gondolkozást széles körben átadni, úgy formálódott bennem egy olyan utazó öko játszóház gondolata, ahol a játékos, felhőtlen szórakozás mellett a környezetvédelem szabályaira, összefüggéseire is nevelni tudjuk a közönséget. Ekkor nagyszerű lehetőséget sodort elénk az élet, hiszen a szentendrei Skanzen – ahol én korábban már külsősként dolgoztam gyerekprogramokon – 2008-ban meghirdette az öko évét. Ez remek debütálási lehetőségnek tűnt. Elkészítettük az első játékokat, amelyek a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára tanítottak. Eleinte nagyon megoszlottak a vélemények, sok szülő fel volt rajta háborodva, hogy szeméttel játszanak a gyerekek, mi lesz így a Skanzen színvonalával, és azt kérdezgették tőlem, tényleg hiszem-e, hogy ez hatásos? Az azóta eltelt négy év tapasztalataival, valamint rengeteg család visszajelzése által, számos országjáró rendezvénnyel a hátunk mögött mondhatom, hogy elértük a célunkat: rengeteg iskolába, óvodába, közösségbe eljutottunk és látom, hogy nagyon hatásos a programunk, a gyerekek fejében, gondolkodásában és viselkedésmódjában tényleg sok minden megváltozik, hiszen az általunk kidolgozott játékos módszerrel a játék erejével, szinte észrevétlenül ivódik beléjük a tudás.
– Ezek szerint kapnak visszajelzéseket...
– Igen, mert sok helyre hívnak minket el újra, és olyankor mindig elmesélik, mi mindenre figyelnek oda a gyerekek azóta, hogy találkoztak velünk, hogyan változtak meg, mennyire azonosultak a környezetvédelemmel, az ökotudatos gondolkodásmóddal. Néhány évvel ezelőtt az egyik program keretében készítettünk egy felmérést: a gyerekeket a feladatok elvégzése előtt és után is megkérdeztük a környezettudatosságról alkotott attitűdjeikről, és az eredményeket összegezve nagyon jól megmutatkozott, hogy a nevelés e játékos módja mennyire jó hatásfokkal működik. Az a gyerek, aki a program elején teljesen érdektelen, sőt elutasító volt, a játékok végére érdeklődővé vált, és belátta, hogy a környezetvédelmi szempontoknak is fontos helye van a mindennapokban. Érdekes eredmény volt, hogy a gyerekek szerint például a szelektív hulladékgyűjtés terén a környezettudatos gondolkodás kialakításának legjobb módja a jó példa mutatása és csak másodsorban a büntetés, azaz a szigorú szabályozás. Ez alátámasztotta az általunk kidolgozott koncepció létjogosultságát, hiszen a mi célunk kialakítani a gyerekekben a hosszútávú gondokodás, a globális összefüggésekben való szemlélet képességeit, megmutatni, hogy megoldást csak a csapatmunka, az együttműködés jelenthet.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!