Sok összetevője van ennek a sikernek, többek között az, hogy annyi idő után ezekben az években megjelent egy újfajta kiadói szemlélet: nagyobb hangsúlyt kaptak a gyerekkönyvek – vélekedett megkeresésünkre a Magyar Gyerekkönyvkiadók Egyesülése vezetője.
Nánási Yvette elmondta, új magyar szerzők és illusztrátorok bukkantak fel, a múltból ismert magyar gyerekkönyvek mellett egyre nagyobb teret nyertek az ő alkotásaik, megismerték őket az olvasók, amihez elengedhetetlen volt a kiadók sokkal tudatosabb hozzáállása is. Ezeket az alkotókat „be kellett vezetni” a köztudatba. Ehhez arra is szükség volt, hogy a kiadók hosszú távon tervezzenek egy-egy szerzővel vagy illusztrátorral. Különösen az illusztráció szerepe változott sokat az elmúlt évtizedben: sokkal inkább előtérbe került – jegyezte meg.
A szakember szerint más a szülői attitűd is: a gyerekkönyvek forgalmán keresztül jól mérhető az a felismerés, hogy az olvasásnak, a színvonalas gyerekirodalomnak mekkora jelentősége van a gyerekek szellemi fejlődésében, hiszen nagyon komoly vetélytársakkal kell felvenniük a versenyt. A válság tapasztalatai is azt mutatják, hogy ha a szülők maguktól meg is vonták a könyveket, gyerekeiknek biztosítják a lehetőséget, hogy minél többet olvashassanak. Az elmúlt évtizedben jelentősen nőtt a kínálat is, 1990-hez képest majdnem háromszor annyi cím jelenik meg.
Fontos tényező az is, hogy mennyire megváltozott a kínálat korosztály szerinti összetétele is. Korábban elsősorban a 10 év felettieket célozták a könyvek, mostanra a legtöbb kiadvány a 0–6 éves korosztálynak jelenik meg. Ez persze megint kölcsönhatásban áll a szülői szemléletmóddal. Manapság már a legkisebbeknek is hatalmas könyvkínálatból lehet választani, a gyerekek nagyon hamar megismerkednek a könyvvel, ehhez viszont tudatos szülői magatartásra is szükség van.
Kérdésünkre, hogy más kategóriákban is tapasztalható-e a fellendülés, Nánási Yvette elárulta, sajnos az elmúlt években azt tapasztalták, hogy a többi szegmensben korántsem ez a fejlődés, sokkal inkább a forgalom csökkenése tapasztalható. „Ahogy mondani szoktuk, a gyerekkönyvkiadás ma a magyar könyvkiadás húzóága.”