Ma már a legtöbb ember számára alap, hogy minden információt, még nyilvános WC-t is mobiltelefonnal keres. Miért ne lenne hát természetes, hogy ha már egyszer lehetőség van rá, kíváncsiskodjunk egy kicsit: vajon mások mit gondolnak arról a szállodáról, étteremről, városról, turisztikai látványosságról, ahová mi is készülünk? Vagy fordítva: meglátunk a Facebookon egy, a figyelmünket felkeltő útleírást valakitől és máris google-ozunk, alkalmazásokat töltünk le és megnézzük az adott helyről szóló összes közösségi oldalt, majd döntünk.
Felmérések szerint az okostelefonnal rendelkező turisták 70 százaléka posztol képeket és kommenteket nyaralás közben és után, jelentkezik be innen-onnan a helymeghatározó alkalmazásokkal, lájkol és unlájkol, lefordítva: „tetszikel” és „nemtetszikel” buzgón. Ez pedig egyrészt nagyon komoly véleményformáló erő, másrészt hatalmas reklámlehetőség a turisztikai szolgáltatóknak, hiszen ha a kedves vendég meg van elégedve, azt egy gombnyomással az egész világ tudtára hozhatja, csakúgy mint azt, ha negatív a véleménye.
Pár éve még elképzelhetetlen volt, hogy otthon, a karosszékben nézem, amint valaki épp feltesz egy véleményt valahol a világ másik végén egy tengerparti bárról vagy egy meghitt kis panzióról, és egy másodperc múlva bárki hozzáférhet ahhoz az információhoz, hogy a pincér Sao Paolo egyik éttermében mosolygott-e, amikor a kedves vendég harmadszor változtatta meg a rendelését, hogy Québecben ízletes-e a saláta azon a reggelizőhelyen, ahol Joe és Mary épp most döntik magukba napi első kávéjukat, és mit mondott a teremőr a National Gallery előcsarnokában, amikor megkérdeztük, neki is a Gyalog galopp-e a kedvenc filmje.
Komolyra fordítva a szót: az okostelefonok rengeteg előnye közül az egyik, hogy felkészülten, és nem csupán napra-, de percrekészen érkezhetünk célunkhoz: a GPS elnavigál bárhová („Fordulj vissza, ahol lehet...”), mielőtt belépünk egy étterembe, vetünk egy pillantást a legutóbbi véleményekre, s hiába mosolyog a szálloda recepciósa kedvesen, ha az alkalmazás azt mondja, itt bizony nem sok jóra számíthatunk, már fordulunk is ki az ajtón. Igaz, hogy a mobiltelefon elektronikus póráz, de inkább így vezessenek minket, mint az orrunknál fogva.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!