A dokumentum alapján a stratégia alapvető célja a következő tíz évre meghatározni a bűnmegelőzés fő feladatait. A stratégiához kapcsolódik egy 2015-ig szóló cselekvési terv is, amely a bűncselekmények áldozatainak számát csökkentené, bővítené a fiatalok bűnmegelőzési ismereteit és javítaná a bűnelkövetők visszailleszkedését a társadalomba. A szerteágazó anyagban kiemelt figyelmet kapnak a fiatalok, főként az őket érintő javaslatokat nézzük meg közelebbről.
Mint azt a dokumentumot készítők is hangsúlyozzák, noha az elmúlt években alapvetően nem nő a bűnelkövetések száma, jellegük azonban változik: a vagyon elleni, illetve az erőszakos bűncselekmények áldozatai egyre inkább az idősebb korúakból, valamint a nők és gyermekek köréből kerülnek ki, az elkövetők között pedig nő a fiatalkorúak aránya. Megjegyzik ugyanakkor azt is, hogy európai összevetésben a magyar adatok még mindig kedvezőnek mondhatók.
Javasolják a „bűnmegelőzési ismeretek” általános és középiskolai kötelező oktatásának bevezetését, mint indokolják, „a nevelési-oktatási intézményekben folyó bűnmegelőzésnek kettős célja van: az áldozattá válás megelőzése mellett az elkövetővé válás megelőzését is magában foglalja.” Témaköröknek a média és az internet veszélyeit, a megelőző vagyonvédelmet, a hasznos szabadidő-eltöltést, a konfliktusok és az erőszak megelőzését, kezelését, a szenvedélyek, alkohol- és drogprevenciót javasolják.
Ajánlásuk szerint ki kell alakítani és fokozatosan be kell vezetni a tanárok, gyermekvédelmi felelősök bűnmegelőzési képzését a tanárképzésben, hogy meg tudják oldani az általános- és középiskolai kötelező bűnmegelőzési oktatást.
Ugyanez vonatkozna az állam, az egyházak és az önkormányzatok által finanszírozott gyermektáborok programjára: kötelezően fel kell venni a bűnmegelőzési ismeretek oktatását, a bűnmegelőzésben fontos attitűdök és szociális kompetenciák fejlesztését.
Szintén tartalmazza a tervezet, hogy az iskolai erőszak megelőzése, valamint a konfliktusok erőszakmentes feloldása érdekében minden nevelési-oktatási intézményben legalább egy fő iskolai mediátort kell képezni, aki a módszer alkalmazásával enyhíteni tudja a szülők és tanárok; tanárok és tanárok; tanárok és diákok; diákok és diákok; szülők és diákok között felmerülő konfliktusokat.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!