Fiatalabb gyerekek: okosabb gyerekek?

Vajon jó döntés visszatartani egy évvel a gyerekeket? Egy kutatásból kiderült.

Családháló
2013. 10. 29. 6:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pirospólózás (redshirting) kifejezés Amerikában azt jelenti,  hogy a szülők tervei szerint komoly sportolásra szánt gyerekeket egy évvel később íratják be az óvodába, mint kellene. Ennek az oka az, hogy megfigyelték: azok a sportolók, akiket annak idején visszatartottak egy évig, később, amikor beíratták őket sportolni, ők voltak a legidősebbek, s jellemzően a legerősebbek és a legjobban teljesítők is az adott csapatban. De valóban jó döntés ezért visszatartani a gyerekeket?

Egy hatéves és egy hétéves agyi fejlettsége között hatalmas a különbség. Egy év csúsztatás tehát azt eredményezheti, hogy a hétéves könnyedén a legjobbá válik hatéves társai között.

A fenti versenyszellemű gondolkodásmód leginkább a fehér bőrű, tehetős családokra jellemző. Ugyanakkor, mint az kutatásokból kiderült, nem biztos, hogy idősebbnek és érettebbnek lenni akkora előnnyel jár, mint amikor egy kisgyerek fiatalabb osztálytársainál. Egy felmérés ugyanis kimutatta: az idősebb – „pirospólózott” – gyerekek ugyanis jellemzően rosszabbul teljesítettek tanulásban, s mire elérték a középiskolát, általában a rosszabb tanulók közé soroltattak, s csak kevesen felvételiztek főiskolára. Ugyanakkor az adott osztály fiatalabb tanulóinál előnynek, motiváló erőnek bizonyult, hogy idősebbek között kell megállniuk a helyüket, s annyira igyekeztek lépést tartani velük, hogy néhány év alatt túl is szárnyalták őket.

A szociológusok egy másik hátrányra is rájöttek, amely a vegyes csoportok idősebb tanulóit érinti: ha egy gyerek mindig nagyobb és okosabb, egy idő után elunja magát, és elkezd abban a hitben élni, hogy a siker és tudás könnyen megszerezhető dolgok, amikért nem igazán kell küzdeni. Ugyanakkor egy fiatalabb tanuló számára folyamatos kihívást jelent megfelelni a nagyok által diktált tempónak. És a sporttal ellentétben, ahol az ember fizikai ereje rendszerint hozzájárul a sikerhez, az iskolában a fizikailag kisebb, gyengébb gyerekek kerülnek előnyösebb helyzetbe, pontosabban szellemi előnybe a folyamatos motiváltság révén.

Ők azt tanulják meg, hogyan kell küzdeni, s ez kulcsfontosságú a célok elérése szempontjából. Így aztán érdemes elgondolkodniuk azoknak a szülőknek, akik a későbbi, kimagasló sporteredmények érdekében tartják vissza gyermekeiket egy évvel, hiszen a tudás, a kitartás, az elkötelezettség és a motiváció sokszor nem alakul ki a „pirospólózott” gyerekekben, ami hosszú távon mindenképp a hátrányukra válik – írja a New Yorker.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.