– Miért választ témát egy budapesti, jó családból való rendező rendre az ország legelmaradottabb térségeiből?
– Nincs erre egzakt válaszom. Filmesként az ember témákat keres, én itt, Kelet-Magyarországon találtam. Teljesen véletlenül vetődtem erre, viszont szinte azonnal megérintett ez a légkör, így itt „maradtam”.
– Divatos ma a társadalom peremén vagy az alatt élőkkel foglalkozni.
– Divatosnak épp nem nevezném, amit annak lehetne mondani az inkább a romatéma, amit én kifejezetten kerülök.
– Miért?
– Mert nagyon veszélyesnek tartom. Miután könnyű eljutni vele jó fesztiválokra, nagyon sokan használják, és többször rosszul mint jól. Nem állítom, hogy nincsenek ebben a témában őszinte és értékes alkotások, de engem riaszt a lehetséges megközelítések szűkössége: lényegében egyféle megközelítési módja van, kijátszani a „toleranciakártyát”. Ezzel pedig nem jutunk mélyebbre a probléma megértéséhez, megoldásáról nem is beszélve.
– Ezek szerint direkt nem szerepel egyetlen roma sem a filmben?
– Lényegében igen. Szerettem volna ugyanis egy általunk sokkal kevésbé ismert perifériáról megmutatni valamit: sajnos kevés szó esik arról a szintén végletesen leszakadt nem roma társadalomról, amely benépesíti a vidék Magyarországát. Sokan azt gondolják, hogy ez nem elég izgalmas, nem elég látványos vagy trendi, szerintem az.
– Általában a leszakadó térségekben élőknek ezek szerint nem közös a problémájuk? Egy roma arc nem helyettesíthető be egy nem roma arccal?
– Véleményem szerint nem, mert noha minkét csoport a magyar társadalom része, mégis nagyon eltérő kulturálisan, más problémákkal küzdenek. Vannak területek biztosan, amelyek fedik egymást, de más ezek jellege.
– Ez az a bizonyos „Másik Magyarország”. Mennyire rémisztő ez a közeg?
– Amennyire idegen és félelmetes egy kívülálló számára, annyira szerethető is.
– A film eredetileg Bukta Imre életéről szólt volna, de annál sokkal több lett: a festő bennfentesként van jelen, rajta keresztül kibontakozik egy valóban ismeretlen, anyagi és lelki értelemben is döbbenetesen szegény környezet. Valóban ennyire sötét a magyar vidék vagy hatásvadász a film?