A legmodernebb technológiák szerint épült a vadonatúj magyarországi gyár

A világ egyik legmodernebb autóipari gyárát építette fel és adta át a német Schaeffler-csoport Szombathelyen, ezzel közel kétszáz munkahelyet teremtve a térségben. Az üzem megnyitóünnepségén Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hangsúlyozta, hogy az elektromos autóipar jelenti a jövőt, így minden ilyen beruházás rendkívül fontos Magyarország számára – olvasható az Origó cikkében.

2021. 09. 22. 14:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német autóipari beszállító Schaeffler nem éppen ma kezdett Magyarországon, hiszen már 1968 van jelen országukban, és ez idő alatt épített már gyárat Debrecenben és Szombathelyen is, valamint irodát működtet Budapesten. Most ismét Szombathelyre esett a választásuk: itt adták át a legújabb és egyben legmodernebb technológiákat használó gyárukat, mely már kifejezetten csak a jövő elektromos autóihoz állít elő alkatrészeket.

Az új üzem építése 2020 februárjában kezdődött, és az első pillanattól kezdve az volt a cél, hogy környezetvédelmi szempontból a lehető legmodernebb legyen, és végül szén-dioxid-kibocsátás nélkül tudjon üzemelni. Ehhez számos technológiát vetettek be, úgy mint:

  • holisztikus energiakezelés
  • fővisszanyerő rendszerek
  • réteges szellőzés
  • kondenzációs kazán
  • napfényérzékelős LED-fények
  • adiabatikus hűtés
  • fotovoltaikus rendszer
  • esővízgyűjtő medence
  • biotópok.

Maga a gyár egyébként teljesen az ipar 4.0-s technológiák szerint épült, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a lehető legtöbb folyamatot automatizálták, a munkaállomások robotizáltak (a különböző elemeket is robotok szállítják az állomások között), és alapvetően minden digitális, ami csak lehet. Továbbá a hulladékot egy külön rendszerrel gyűjtik, majd újrahasznosítják.

Az új üzem elsősorban alumíniummal és acéllal dolgozik, azonban a világon található összes Schaeffler-gyár közül itt használnak először három, teljesen új technológiát:

  • Stamping és Stacking – A folyamatok során a nyers elektromos acél kerül feldolgozásra. Különböző magasságú hengeres termékek készülnek, amelyek minden rétege elektromosan szigetelt egymástól – minél jobb a szigetelés, annál kisebb lesz az energiaveszteség.
  • Aluminium casting – Az eljárás során annyira felmelegítik a nyers alumíniumtömböket, hogy azok folyékony állapotba kerülnek, majd a folyadékot rotor alakúra formálják, mielőtt újra lehűtik.
  • Transfer molding – Ez a mágnesek beillesztésének, felragasztásának a folyamata a villamos motor rotorlemezéhez, 180°C-os szintetikus gyanta használatával.

A megnyitóünnepségen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kiemelte, hogy a mintegy 23,5 milliárd forint értékű zöldmezős beruházáshoz az állam ötmilliárd forint támogatást nyújtott, és így legalább kétszáz új munkahely jön létre Szombathelyen.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Borítókép: Pexels

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.