Megszülettek a tavalyi év nagy zenei toplistái az NMHH gondozásában

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összeállította a 2021-es zenei toplistákat a Spotify és a YouTube lejátszásai alapján.

Forrás: MTI2022. 11. 11. 12:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az NMHH kommunikációs igazgatósága azt közölte pénteken az MTI-vel, hogy elemzésük igyekszik bemutatni, mely előadók és zeneszámok a legnépszerűbbek a sokak által használt zenei streamingszolgáltatón és a leggyakrabban látogatott videómegosztón. A vizsgálat középpontjában a magyar közönség toplistái állnak, melyeket összehasonlítottak a hazai rádiók lejátszási listáival – jelezték.

Úgy folytatták, hogy a magyar lakosok egy jelentős csoportja – főleg a fiatalabb generáció – alig hallgat már rádiót.

A Spotify, a YouTube és számos további online tartalomszolgáltató platformján saját maguk látják el a műsorszerkesztők szerepét, hiszen hosszú éveken át finomított algoritmusok segítik őket a zeneszámok kiválasztásában.

Míg a rádiós toplistákon inkább az figyelhető meg, hogy mit hallgattatnak az emberekkel, az online platformokon az, hogy mit hallgatnak szívesen a befogadók.

Sok olyan előadó tevékenykedik – magyar és külföldi egyaránt –, aki az itthoni rádiókban nagyon gyakran szerepel, ám az internetes listákon nem található meg, és ez fordítva is igaz.

Az NMHH közleménye szerint a YouTube sajátossága, hogy nem feltétlenül a zenei élmény az elsődleges, fontos, hogy milyen klipet készítenek az alkotók, hiszen egy jól eltalált videó akár tízmilliós nézettséget is produkálhat.

Ez látható a hazai rádiókban nem játszott magyar rapperek klipjeinél is.

  • Az NMHH kutatása szerint a magyarok kedvenc előadója G.w.M volt, akinek videóit 2021-ben 93,5 milliószor nézték meg az internetezők, a rádiók ugyanezen időszakban azonban csupán 79-szer szerkesztették műsorba, amivel a rádiós toplistán a 3770. helyet sikerült elérnie.
  • A toplista dobogójára rajta kívül Burai (75,7 millió megtekintés) és T. Danny (64,6 millió megtekintés) került fel, akiket L.L Junior és Majka követett.
  • A zeneszámok közül a legnépszerűbb Nemazalány és Sofi Üres szívek című dala volt, amit 19 millióan láttak az év során, de Azahriah és Desh-nek a Mind1-e és Tóth Andi Néztek-e is 15 millió feletti megtekintést produkált.
  • A rádiók top 100-ában egyetlen top5-ös szám szerepel, legtöbbször a Mind1-et játszották közülük, a 127 rádión összesen 1937-szer – olvasható a közleményben.

Az NMHH összeállítása szerint a Spotify a piaci viszonyokhoz képest olcsón kínál jó minőségű terméket korlátlan mennyiségben.

Jelezték, hogy az algoritmus előtérbe helyezi a nagy kiadók által közzétett zenéket, emiatt néhány népszerű magyar előadón kívül a hallgatók elől rejtve maradnak a kisebb hazai zenekarok és művészek.

A magyarok által legtöbbet hallgatott húsz magyar előadó közül az első helyen Azahriah és Desh áll 12,2 millió streammel, őt a rádiókból is jól ismert Follow The Flow követi hatmillió lejátszással, majd Bruno X Space 5,5 millióval.

  • Negyedik helyen a Bagossy Brothers Company, míg az ötödiken Alee áll – fűzték hozzá.
  • A rádiókban toronymagasan vezető Rúzsa Magdolna a Spotify-os 200-as toplistára egyetlen számmal került fel, amelyet a Halott Pénzzel adott elő (Szeretni, akit nem lehet). Ezzel a szerzeménnyel éppen átlépte a milliós lejátszást.
  • Ákos, Kowalsky meg a Vega, Magna Cum Laude, Honeybeast, Margaret Island, Hooligans, Berkes Olivér, Caramel, Bon Bon, Kállay Saunders András, New Level Empire, Soulwave, Zséda vagy Zanzibár, mind olyan zenészek, akik a rádiós top20-ban végeztek, a Spotify-on és a YouTube-on azonban minimális sikereket értek el – áll a közleményben.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.