Az NMHH kommunikációs igazgatósága azt közölte pénteken az MTI-vel, hogy elemzésük igyekszik bemutatni, mely előadók és zeneszámok a legnépszerűbbek a sokak által használt zenei streamingszolgáltatón és a leggyakrabban látogatott videómegosztón. A vizsgálat középpontjában a magyar közönség toplistái állnak, melyeket összehasonlítottak a hazai rádiók lejátszási listáival – jelezték.
Úgy folytatták, hogy a magyar lakosok egy jelentős csoportja – főleg a fiatalabb generáció – alig hallgat már rádiót.
A Spotify, a YouTube és számos további online tartalomszolgáltató platformján saját maguk látják el a műsorszerkesztők szerepét, hiszen hosszú éveken át finomított algoritmusok segítik őket a zeneszámok kiválasztásában.
Míg a rádiós toplistákon inkább az figyelhető meg, hogy mit hallgattatnak az emberekkel, az online platformokon az, hogy mit hallgatnak szívesen a befogadók.
Sok olyan előadó tevékenykedik – magyar és külföldi egyaránt –, aki az itthoni rádiókban nagyon gyakran szerepel, ám az internetes listákon nem található meg, és ez fordítva is igaz.
Az NMHH közleménye szerint a YouTube sajátossága, hogy nem feltétlenül a zenei élmény az elsődleges, fontos, hogy milyen klipet készítenek az alkotók, hiszen egy jól eltalált videó akár tízmilliós nézettséget is produkálhat.
Ez látható a hazai rádiókban nem játszott magyar rapperek klipjeinél is.
- Az NMHH kutatása szerint a magyarok kedvenc előadója G.w.M volt, akinek videóit 2021-ben 93,5 milliószor nézték meg az internetezők, a rádiók ugyanezen időszakban azonban csupán 79-szer szerkesztették műsorba, amivel a rádiós toplistán a 3770. helyet sikerült elérnie.
- A toplista dobogójára rajta kívül Burai (75,7 millió megtekintés) és T. Danny (64,6 millió megtekintés) került fel, akiket L.L Junior és Majka követett.
- A zeneszámok közül a legnépszerűbb Nemazalány és Sofi Üres szívek című dala volt, amit 19 millióan láttak az év során, de Azahriah és Desh-nek a Mind1-e és Tóth Andi Néztek-e is 15 millió feletti megtekintést produkált.
- A rádiók top 100-ában egyetlen top5-ös szám szerepel, legtöbbször a Mind1-et játszották közülük, a 127 rádión összesen 1937-szer – olvasható a közleményben.
Az NMHH összeállítása szerint a Spotify a piaci viszonyokhoz képest olcsón kínál jó minőségű terméket korlátlan mennyiségben.