A villamosról sokáig lehetett látni a sávok alatti hídszerkezetet, aztán letakarták egy nagy fémlemezzel. Később, mikor már megkaptuk az egyik járdát, és meg is lehetett állni egy pillanatra, nézegettem az új korlátot, a felbukkanó ferde kereszteket. És erőltettem az emlékezetemet, hogy is volt ez. Nem rémlik ilyesmi. Ilyen magas, tömör volt a mellvéd? És miért szélesedik ki a járda a hídfőknél? És ó, jaj, hová lett középről a terasz? Helyette obeliszkek, meg mindenhol kandeláberek. Olyan friss minden, hogy ropog, mégis réginek akar látszani. Jó ez egyáltalán?
Végiggondolva be kellett látnom, nem egyszerű műfaj ez, a tervezéshez sok volt a szempont, és kevés a kapaszkodó. Gondoljuk csak végig: ez a híd 1873-ban épült és egyszerűnek szánták, hogy ne konkuráljon a Lánchíddal. Akkoriban azonban még gyárból sem tudtak egyszerűt csinálni, nemhogy hídból, így érthető, hogy mára műemlék lett. A felépítése óta viszont annyiszor átváltozott már, hogy az sem egyértelmű, mit hívunk Margit hídnak, mi az, ami műemléki védelmet kapott. Az eredeti híd, ami csak kétszárnyú volt? Vagy védett a harmadik, szigeti ág is, ami 1900-ban készült? ’37-ben megszélesítették a hidat, az is ide számít? És mi legyen a vasbeton útpályával, ami a II. világháború után került rá? És akkor még nem beszéltünk a hetvenes években a budai hídfőben kialakított aluljáróról.
Nem lehetett egyszerű a tervezőknek, mikor el kellett döntsék, mit őrizzenek meg, mit vessenek el. Ráadásul csak fokozhatta a problémát, hogy a feladat nem egyszerű felújítás volt, hanem korszerűsítés, átalakítás is, azaz megint új állapot tervezése. Kellett például teljesen új kerékpárút, amitől a híd megint szélesebb lett. Keskenyek voltak a lehajtósávok is. A villamosvezeték leszakadt, mert a járdán álló oszlopokról voltak középre függesztve. A híd közepén lévő aluljáróban nagyon alacsony volt a belmagasság. A beton útpálya sérült volt, a repedésekben lefolyó víztől a híd tartószerkezete tönkrement. Ezekhez kell hozzávenni, hogy az állapot, amihez hozzá kellett nyúlni, az összes korábbi közül a legegyszerűbb kialakítású volt, hiszen a háború utáni helyreállításnál nem volt más szempont, mint hogy a híd gyorsan újra használható legyen.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!