Fiatal építészhallgatók beleszerettek a témába, és ráéreztek arra, hogy mit jelent felelősnek lenni valamiért. Az országban több ezer működő vasútállomás van, amik komoly építészeti értéket képviselnek, összesített nyilvántartás azonban nem volt róluk. A folyamatos vonalmódosítások, pályamegszüntetések miatt rengeteg régi vasúti épület áll egyedül, kiemelve eredeti kontextusából, mint például a budapesti Vizafogón a panelsor előtt ácsorgó régi állomás. Az ilyen elhagyott épületek sorsa legtöbbször a pusztulás, maga a MÁV is módszeresen bontja őket. Vannak azonban jóízű példák is, mikor a feleslegessé vált állomásépületet családi házként, faluházként, vagy irodaházként használják tovább. Szemezgettem a fotókból, aki többre kíváncsi, esetleg rákeresne a saját településének állomására, megteheti a fiatalok által létrehozott és működtetett vasutallomasok.hu weboldalon. Az eddig összegyűlt anyagba sokat besegítettek helyiek is, a létrehozott oldal ugyanis egyre népszerűbb. Remélem, eszébe jut valakinek, hogy könyvet szerkesszen a fiatalok gyűjtéséből, nekik is visszajönne cserébe valami a sok befektetett energiáért.
A hét évig tartó kutatás az állomásokon található épületekre terjedt ki, a vonalmenti őrhelyek végigjárására talán több évtized sem lenne elég. A MÁV tulajdonában összesen mintegy 120 ezer épület van, aminek a fenntartására egyszerűen nincsen kapacitásuk. A legújabb elképzelés szerint felajánlják majd az önkormányzatoknak a hasznosítási jogot, hogy legalább azokon a településeken megmaradjon az értékes épületállomány, ahol van erre igény és aktivitás is hozzá.
Forrás: építészfórum
Forrás: építészfórum