Tarlós úr, csak ezt ne!

Szépen kérem, ne fedjék le a rakpartokat, le fogunk kerülni a UNESCO világörökségi listájáról.

Őrfi József
2012. 08. 30. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BKK által a pesti rakpart gyalogosforgalmának fejlesztésére kidolgozott tanulmányban forgalomcsillapításról, esetleg teljes autómentesítésről vagy egyirányúvá tételről volt szó. A tanulmány elkészítésére egy éve kérte fel a Fővárosi Közgyűlés a BKK-t, azért van rá szükség, hogy időben készen legyenek az EU-s pályázati anyagok, nehogy lecsússzunk a pénzről. Erre most valakiben felmerült az ötlet, hogy fedjük le a rakpartot a felső síkjában, és a főpolgármester úr, aki nyilván csak a kompromisszumot látja a felvetésben – hiszen akkor maradhatnak az autósok és jöhetnek a gyalogosok is – máris azt mondja, neki ez tetszik a legjobban. Pedig sajnos a felmerült elképzelések közül messze ez a legrosszabb.

Először is a rakpartok lefedése nem új keletű elképzelés, Bojár Iván Andrásék már évek óta szorgalmazták a budai és a pesti oldallal kapcsolatban is. A beavatkozás ellen azonban több érv is szól. Ezek közül a legfontosabb, hogy a budapesti dunai látkép a UNESCO világörökség részét képezi, ezért bármilyen, a látványt meghatározóan befolyásoló átépítés esetén a szervezet jóváhagyását is meg kell szerezni, különben EU-s pénzről ne is álmodjunk. Ez nem lesz egyszerű, a cím elnyerésekor aláírtuk, hogy mindent el fogunk követni a meglévő értékek védelme, eredeti állapotukban való megőrzése és folyamatos látogathatóságuk biztosítása érdekében. A másik ellenérv praktikus jellegű: a felső rakpart kiszélesítése az alsó rakpart fölé önmagában nem oldja meg a gyalogos–autós problémát, hiszen akkor a felső szinten sétálhatnak majd az emberek, a mellettük megmaradó (igaz, jelentéktelenebb) autósforgalom mellett, miközben alattuk tovább zajlik az alsó rakparti forgalom. Ha lezárják az alsó rakpartot a Duna felől, ha nem, a szén-dioxid elvezetésről még mindig gondoskodni kell. Ez a kép nem éppen sétálásra csábító. A harmadik probléma, hogy a tanulmány javaslataival szemben kétségtelenül a legdrágább megoldás.

Összefoglalva: jó sok pénzért beavatkozhatunk a fővárosi látképbe (az Erzsébet hídtól a Margit hídig terjedő szakasz esetén ez komoly változást jelent, gondoljunk csak például arra, hogy a Parlament alsó része is ki lesz takarva), felmerülhet egy világörökségi cím elvesztése, a végeredmény pedig legalább annyira vitatható lesz, mint bármi más. Én értem, hogy Tarlós úrnak most ez tetszik a legjobban, de abban nem vagyok biztos, hogy a pénzkérdésen kívül a fenti érveket mérlegelte volna, mielőtt ma reggel a tévében nyilatkozott.


Sajnos a rakparti téma nagyon kényes, nem lehet hirtelen ötleteket bedobni és döntéseket hozni, nem véletlenül dolgozott egy évig a BKK azon a tanulmányon.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.