Nem tudni, miért ilyen csapnivaló a BKK kommunikációja, mikor tavaly év végén tájékoztatást kértem tőlük az EU-s projektekről, akkor is hónapokat kellett várni a válaszra. Szinte olyan az egész, mintha titkolóznának, pedig normális esetben egészséges társadalmi vitáktól kellene visszhangozzon a sajtó a tervezett lépésekkel kapcsolatban. Annyit mégis lehet tudni, hogy ősszel a főváros közgyűlése elé kerülnek a tervek, amik a pesti rakpart gyalogosforgalmának fejlesztését célozzák. Talán emlékszünk rá, tavaly augusztusban, tehát egy éve bízta meg őket a főváros azzal, hogy az erre vonatkozó tanulmányterveket elkészítsék.
Jelen pillanatban annyit lehet tudni, hogy több változat is készült a pesti oldal Erzsébet híd és Margit híd közé eső alsó rakparti szakaszával kapcsolatban. A cél az, hogy valamilyen úton-módon helyet szorítsanak a gyalogosoknak a területen, hogy közvetlenül a vízparton is sétálni lehessen. Ez a tanulmány szerint vagy a forgalom teljes kizárásával, vagy sebességkorlátozással és fekvőrendőrökkel érhető el.
Az alsó rakpart az említett szakaszon elég széles, vitán felül áll, hogy lehet helyet találni. A Margit híd és a Parlament között most válogathatnak a sávok között az autósok, sőt még parkoló is van a területen. A Parlament előtt elég szűk a hely, ez a legkényesebb pont, itt mindössze a két sáv fut a víz és az országház lépcsője között. Olyan javaslat is van, ami egyirányúvá tenné az alsó rakpartot (észak felé). Ha az autós sáv a Parlament előtt fog elmenni, ez a szakasz nem lesz túl barátságos a gyalogosokkal. A Steindl Imre utca és a Markó utca magasságában a két rakpart közti felhajtókkal megoldható lenne, hogy ez a sáv a Kossuth tér megkerülésével ne lent, hanem felül haladjon. (Ez az elv egyébként a teljes szakaszon alkalmazható lenne, ha egy sávot akarnak, azt a felső rakpart fejlesztésével fent is el lehet vezetni.)
Dél felé haladva egyre több a hely, a Lánchídnál most is van egy elhanyagolt, elvileg parkosított rész. A Lánchíd és az Erzsébet híd között hajókikötők vannak, előttük parkolósáv van a közvetlen vízparton. A hajók számára – egy másik hír szerint – valahol kijjebb keresnének helyet, ami üdvözlendő elképzelés, mert nem sok bosszantóbb van annál, mikor nagy nehezen lejut az ember a Lánchíd környékén a partra, aztán nem lát semmit az előtte horgonyzó szállodahajótól.
Amit tudni lehet, bizakodásra ad okot. A vízpart gyalogosforgalmának fejlesztésével új köztereket nyerhetünk, amik összekapcsolhatják a belvárostól északra és délre lévő zöld szakaszokat. Így a pesti oldalon nagy lépést tehetünk a Duna menti egységes zöldfolyosó megvalósítása felé.