Bős-Nagymaros örök tabu?

Vagy 24 év elég idő, hogy végre beszéljünk róla?

Őrfi József
2013. 06. 18. 17:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre gyakoribb árvizek és aszályok borzolják a kedélyeket. Néha ugyanabban az évben van mind a kettő, és nem értjük, hova lett az a rengeteg víz, mikor utána nem jut elég aszályos nyarakon a földekre. A szélsőséges időjárással járó folyamat állítólag egyhamar nem fog magától megfordulni, jobb számot vetni vele, hogy állandósul a probléma. Egyre többet hallani arról, hogy a Dunára telepített erőműrendszer megoldást jelenthetne mindkét bajra. Volt szerencsém vízügyesekkel beszélgetni, néhány mondatban megpróbálom átadni, amit megértettem.

A vízerőmű nem más, mint egy gát, amellyel visszatartják a vizet. A gát mögött így magasabb vízszint van, emiatt kiépítik a szükséges magasságú töltéseket is a vízparton. A gáton keresztül szűk keresztmetszeten eresztik át a vizet, amely turbinák segítségével áramot termel. Mikor innen vagy onnan jön egy hajó, a gáton belül engedik fel és le, ahogy Pom-Pom hintázik az ágon. Ahhoz, hogy a teljes magyarországi szakaszon kiszámítható legyen a vízszint, legalább három gátat kellene építeni, ezek közül csak az egyik lenne az elhíresült nagymarosi vízlépcső, a tervek szerint Adonynál és Fajsznál is építettek volna. A partmenti gátak miatt javul az árvízvédelem, a keresztben állóval pedig vissza lehet tartani aszálykor, tehát igen jól hangzik az egész.

 

Persze az éremnek másik oldala is van, s emellett sem lehet szó nélkül elmenni. A Szigetköz és a Dunakanyar csodálatos természeti érték, amelynek a megváltoztatása természeti károkat okoz. Azt nem tudom, hogy ezek nem válthatók-e ki kevésbé frekventált helyszínekkel, a már megvalósult elemekkel összeegyeztethető módon.

 

Érvek mellette:

Duna hajózhatóságának biztosítása egész évben:

– Kiszámíthatóbb kereskedelmi útvonal lenne a Duna (a hajózás a legolcsóbb szállítási mód), és Magyarország kihasználhatná kedvező földrajzi fekvését logisztikai bázisként.

– Nagyobb lenne a folyón az idegenforgalom.

– Javulna az árvízvédelem a kiépített töltések miatt. Ezekkel, ahogy láttuk, így is, úgy is foglalkozni kell.

– Visszatartható lesz a víz az egyre gyakoribb aszály elleni védekezésül.

– Áramot, azaz pénzt termel a vízerőmű, így előbb-utóbb megtérül. A termelést lehet csúcsterheléses időszakokra időzíteni.

– A vízlépcsők egyúttal hídként is szolgálnak.

Érvek ellene:

– Nem lejt eléggé a Duna Magyarországon, nem hozna elég pénzt az áramtermelés.

– Sérülnének a környezeti értékek: Szigetköz, Dunakanyar.

– Bős-Nagymaros ügye összefonódott a rendszerváltással, ezért sokak fejében tabu a mai napig.

 

Aki másként gondolja, örömmel látom az észrevételeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.