A Keletinél kezdtem, és persze hogy kettes metróval érkeztem. Nem szálltam egyből át, mert saját szemmel akartam meggyőződni az elpasszolt lehetőségről, az állítólag unalmasra sikerült Baross térről. És jól tettem, mert itt ért a legnagyobb élmény. Állítom, hogy a Baross tér – építész szemmel, lehetőségeihez képest – az egyik legszuperebb hely lett a magyar fővárosban. Bár nagyon forgalmas csomópont, a tervezők nagyvonalú választ adtak a problémára, és menő, nyugodt, csendes és izgalmas térkapcsolatot alakítottak ki egy szinttel lejjebb. De ne aluljárót képzeljenek el: a tér közepe óriási területen van lesüllyesztve, és a két szintet lépcsők, hidak, sétálófolyosók, áttörések sűrű egyvelege köti össze. Tágas, napos, ahol kell, árnyékos, van tér a pályaudvar bejárata előtt – őszintén mondom, hogy nagyon lelkes vagyok. Ezt a feladatot így kellett megoldani. Olyan a fent, mint a lenti állomás: egyszerű, nagyvonalú, fényes. Amilyennek lennie kell.
A II. János Pál pápa téren egészen hasonló hangulatú állomás fogad. A térfelszínre érve itt is megújult és rendezett a park, igaz, a feljáró ferde tetős épülete és pozíciója nincsen szerves kapcsolatban a térrel. Cserébe kedves ötlet a vízen keresztül vezető zebra, ami elnyerte a gyermekek tetszését.
A Rákóczi tér szintén profi munka, de itt a tiszta funkcionalitás helyett már tömény üzeneteket is találunk. Kedves ötlet a két metróalagút közti harmadik, ahol várakozni lehet, vagány a pöttyös mennyezet, menő a két fénycső. A régen egészen másról elhíresült téren, ahogy kell, a körút felé tereli a forgalmat a feljáró, mögötte pedig egészen egyedi attrakcióban gyönyörködhet, aki arra jár. A fénykürtők, a vízfelület, a tükörfa egyvelege váratlan, tetszetős.
A Kálvin téri állomás lenti tere szintén igen attraktív, de egyben már öncélú is. Az íves betonbordák, a fehér, csőben futó mozgólépcsők együtt olyan futurisztikus teret hoznak létre, ami valószínűleg mégsem a valódi jövőt mutatja be. Szemben a többi állomás fantasztikus térszervezésével ez a tér kicsit túlzsúfolt, nehézkes. A felszínre ezúttal nem mentem fel, hiszen a teret már korábban átadták. A katicának és százlábúnak csúfolt felépítmények is mutatják, hogy az itteni munka – a tér egészéhez hasonlóan – valamelyest megosztó.