Előre szóltak, hogy csörögni fog a telefonom, mihelyt közzétehetők a győztes tervek. Az Union Internationale des Architectes (UIA, magyarul Az Építészek Nemzetközi Szövetsége) szigorú pályázati előírásainak betartásával lebonyolított eljáráshoz hasonló Magyarországon száz éve nem volt, a Városligethez köthető fejlesztés körül pedig sok vita látott napvilágot, bevallom hát, őszintén izgatott voltam.
A közzétett tervek nem is okoztak csalódást, de még mielőtt rátérnék erre, egy félreértést most már tényleg tisztázni kellene: a Liget Budapest során nem a Városligetet építik be, hanem az ott álló, elavult épületek helyére húznak fel újakat. Az Új Nemzeti Galéria az ósdi Petőfi Csarnok, a Magyar Zene Háza a volt Hungexpo-irodák helyén épül fel. A Dózsa György út mentén álló három további múzeum pedig jelenleg is aszfaltozott területre kerül, a jeles helyszínen búslakodó parkoló helyére. Az itteni és a többi ligeti parkolót mélygarázsokba teszik, így végső soron még nőni is fog a zöldterület.
Tehát: kettő múzeum a Városliget területén lesz, de meglévők helyén, három pedig a Városliget szélén, nem fás területen. De most már tényleg nézzük, hogy milyenek, vártunk rá eleget.
A Magyar Zene Házával kell kezdeni, mert ez a terv – a japán Sou Fujimoto alkotása – a legértékesebb, egyben a legköltőibb az összes közül. Az óriási gombára (engem éppen egy szépen megért őzlábra) emlékeztető, lepényszerű épület teteje szinte lebeg a tóparti fák között, ráadásul nehezen magyarázható módon, de az egész valahogy rokon a Városliget régi pavilonépítészetével, illik ide. Az íves tető alatt szabadtéri és zárt koncerttermek kaptak helyet, az épület építészeti megfogalmazása igazán játékos, művészi erejű. Nem lehet rá haragudni, sőt, kifejezetten szeretném, ha megépülhetne. Mondom ezt annak ellenére, hogy éppen ezt a funkciót éreztem korábban a legesetlegesebbnek a Ligetbe, hiszen ha koncertek, ott van már a MüPa és ott a Budapest Music Center. De hát építész vagyok, ez a terv pedig egyszerűen levett a lábamról.