Ez az írás nem arról fog szólni, hogy van-e joga valakinek átlépni a saját szakmáján, vagy sem. Persze, hogy van, mindenki azt tesz, amit akar. Nem is arról fogok beszélni, hogy a Miniszterelnökség új épülete a volt Tábori Püspökség helyén (tudják, az a kedves kis parkocska a várban, ahol nemrég még a Kodály-szobor üldögélt a padon) mennyire középszerű, fantáziátlan alkotás.
Arról fogok inkább beszélni, hogy a fent említett átlépés következményeként megint kész helyzet elé lettünk állítva. A titokban zajló tervezési folyamatot követően egyszerűen csak bemutatták, hogy a vár dunai oldalán, a város kellős közepén, az értékes történeti látkép végül az egy ideig ott álló, majd elpusztult egyszerű épület újbóli megidézésével fog módosulni. Azért építik a magas sipkás, történeti jelentőségű szomszédjához korábban és most sem igazodó építményt, mert a Miniszterelnökség mintegy száz dolgozójának kell a hely. A tervbemutató egy olyan ország szakmai közönsége előtt zajlott, amely országban a műemlékvédelem rendszere már nem működik, és ahol az építészet már nem rendelkezik szakmai morállal.
Zoboki Gábor, (a Müpa alkotója, azóta politikaközelben lebzselő építészként Finta József első számú utódja) ugyanis a tökéletes mérce arra nézve, morálban hol tart ma a magyar építésztársadalom. Emlékeznek talán, legutóbb is Zoboki volt az, aki elfogadta a Liget Budapest zártkörű pályázati meghívását a Nemzeti Galéria tervezésére, majd a kevés helyek egyikét arra használta fel, hogy a Városliget helyett a várba tervezzen birodalmi építészetet és Makovecz-jegyeket keverő múzeumépületet. Tette kormánykritikai performanszként is felfogható lett volna, ha értékes épületet mutat be. A közzétett terv azonban szakmai szempontból értelmezhetetlen volt, szemlélőként nehéz volt megszabadulni attól a gondolattól, hogy a magánakció során létrejött tervről azt gondolta alkotója, hogy főnökének, Orbán Viktornak ez fog tetszeni.
Zoboki akkor két szék között a földre huppant, mert sem politikai, sem szakmai részről nem fogadták szívesen elképzelését. Akciójának ugyan értékes mozzanata volt a városszövetbe javasolt múzeumok sora a vártól a Városligetig húzódó kulturális tengelyen, javaslatának erejét azonban a várba javasolt terv színvonaltalansága egyszerűen lenullázta. A tavalyi eset mára jórészt feledésbe merült, azóta Zoboki a nyilvánosság kizárásával dolgozott a Miniszterelnökség tervén.