– Mikor és hogyan határozta el, hogy az animációs filmre teszi fel az életét?
– Amióta az eszemet tudom, érdekeltek a rajzfilmek. Ahhoz a nemzedékhez tartozom, amelyik a televízió mellett nőtt fel. Állandóan rajzoltam, ha nem papírra, akkor a falra, zsírkrétával, és egyre erősebben foglalkoztattak a mítoszok, az emberi kapcsolatok. A mozgás is. Mindez, persze, eleve meghatározta az élethez való viszonyomat. A gimnáziumban a rajztanárom volt az osztályfőnököm, az első filmemet, a Mementót a tanáraim biztatására neveztem be az Országos Középiskolai Filmszemlére. Ott hallottam Jancsó Miklóstól, hogy a sikertelenséget kegyetlenül nehéz feldolgozni, de a sikert is… A ma már csak O. K. filmszemlének nevezett rendezvényen megismert srácokkal a Káldor-kollégiumban összehoztuk a Káldor Médiát. A díjnyertes Magyar Rapszódia 2.00 is a Káldor-kollégiumban született. Homor Gizella a helyet biztosította számomra, Singer János a technikát.
– Eddig három munkáját „jegyzik”, a Moebiust, a Kis kece lányomat és a Magyar Rapszódia 2.00-őt…
– Ne felejtsük ki a sorból a Chopin zenéjére „komponált” Mementót…
– Bocsánat. Mindegyiknek a zene adja az alapját. Egyiknek a rockzene, másiknak a népzene, a harmadiknak és a negyediknek a komolyzene. Ennyire fontos az életében a műfaji előítéletek nélküli muzsika?
– Az én világomban a zene meg az animáció teljesen összetartozik, valóban előítéletek nélkül imádom a zenét, a progresszív metált, és a cigányzenét, Kusturica muzsikáját, a szerb dallamvilágot… A Moebius, a Watch My Dying-együttes videoklipje, felkérésre készült. Szomszédom, a basszusgitáros hozta fel egyszer, örülne, ha elkészíteném. Aztán a 16. Országos diákfilm-szemlén különdíjat kapott, a Music Tv-ben százötven alkalommal vetítették. A Kis kece lányom című, gyermekeknek szánt diplomafilmemet az animációs világnapon mutatták be.
– Fődíjas filmjének – szerintem – az a legnagyobb ötlete, hogy Liszt Ferenc ujjlenyomatait hozza képbe. Ujjlenyomatait a zongorán és szerte a világban…
– Eredetileg több ötletem is volt. Szerettem volna Liszt Ferenc életét is bemutatni, azt, ahogyan valamelyik közismert művét megkomponálta, de azt is, hogy milyen hatással van Liszt Ferenc napjaink zenéjére. Ahogyan az utcán dúdolják a dallamait, ahogyan a cigányzenekarok játsszák, ahogyan dzsesszesítik… De azt is bele szerettem volna tenni abba a pár percbe, amit a pályázati kiírásnak megfelelően összeállítottam, hogy milyen nagyot változott a világ abban a kétszáz évben, amióta Liszt Ferenc megszületett. A Földről eljutottunk a világűrig… Persze, tisztában voltam vele, hogy félreérthetetlen szimbólumokkal kell dolgozni, hogy a film mindenki számára befogadható legyen. Megkérdeztem hát, akit csak lehetett, az édesanyámat, a rokonaimat, a barátaimat, és mindenkit, akivel összefutottam, mi jut eszébe, ha Liszt Ferenc nevét hallja. A legtöbben azt válaszolták, a zongora. Többen meg azt, hogy száz ujjal játszott… Így aztán a négypercnyi filmnek a fele a zongorával szinte összenőtt Liszt Ferencet ábrázolja, a másik fele, ahogyan a zenéjét napjainkban több hangszeren is játsszák. Cimbalmon, hárfán, zongorán, szaxofonon, kürtön… Az űrhajós „helyett” én fütyültem el a II. Magyar rapszódia egyik dallamát. A „főszereplő” természetesen a zongora, Cziffra György senki mással össze nem hasonlítható zongorajátéka.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!