Milliárdokat adtak a festményért

A Jangce folyó több tízezer kilométere című alkotás egy hétvégi pekingi árverésen talált gazdára.

BL
2011. 11. 21. 7:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az olajfestmény 1973 és 1974 között készült, a kínai kortárs művészet atyjaként számon tartott művész, Vu Kuan-csung (Wu Guanzhong) egyik legjobb, legismertebb alkotása. Ez volt az eddigi legnagyobb összeg, amelyet a művész egyetlen képéért fizettek. Vu 1919-ben született a kelet-kínai Csiangszu (Jiangsu) tartomány Jihszing (Yixing) városában, és tavaly hunyt el 91 éves korában.

Az A & F aukciós ház árverését megelőzően novemberben Csi Paj-si (Qi Baishi) neves kínai kortárs alkotó 12 tájképet tartalmazó albumát a China Guardian aukcióján 194 millió jüanért (6,8 milliárd forint) ütötték le, míg a művésznek májusban 425,5 millió jüanért (15 milliárd forint) kelt el egy képe.

A rekordot a kínai festmények és kalligráfiák piacán Huang Ting-csien (Huang Tingjian) tartja, akinek Pillar Ming tekercséért 2009-ben 436,8 millió jüant (15,4 milliárd forint) fizettek. Abban az évben Csi műveinél többet a világon állítólag csak Pablo Picasso- és Andy Warhol-képekért adtak.

Csi a közép-kínai Hunan tartományban született 1864-ben, és 93 éves korában érte a halál. Leginkább kisebb madarakat, halakat, gyümölcsöket és zöldségeket ábrázoló festményeivel vált ismertté, de kalligráfiáit ugyancsak kiemelkedő művészi teljesítménynek ismerik el. A szakmai közvélemény és a sajtó egybehangzó megállapítása, hogy a kínai műtárgypiacon jelentős átalakulás, arányváltás tapasztalható, ami egyrészt az érdeklődésre és a befektetett pénz mennyiségére vonatkozik, másrészt a porcelánokról áttevődött a hangsúly a festményekre.

A művészetek piacát nyomon követő információs portál, az Artprice.com szerint 2010-ben Kína a korábbi kilencedikből – az Egyesült Államokat és Nagy-Britanniát megelőzve – a képzőművészeti alkotások első aukciós piacává kezdte kinőni magát. 2010-ben a megerősödő hazai aukciós házak árverésein sorra dőltek meg a rekordok, s azt tapasztalták, hogy míg korábban a porcelán volt a „sláger”, addig újabban a régi kínai, illetve kortárs festmények hozzák a többet.

Ennek okát három dologban látják. Az egyik, hogy a kínai piacon beszűkült az értékes porcelánok piaca, az ősi mesterművekből egyszerűen hiány van. A másik, hogy a régi festmények és kalligráfiák műértő kedvelői Kínában találhatók, s mára az érdeklődők keresletéhez egyre inkább ott a megfelelő anyagi háttér is. Harmadrészt, a szakemberek úgy vélik: a kulturális relikviák rangsorában a festmények és kalligráfiák előbbre valók a porcelánoknál, és a piacon tapasztalt tendencia csak az értékítélet szükségszerű „kiigazodásának” tükröződése.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.