A család keddi közleménye szerint az üzletember karácsony előtt halt meg hamburgi otthonában.
Az OTTO vállalatcsoport jelenleg világszerte nagyjából 50 ezer embert foglalkoztat, éves forgalma meghaladja a 10 milliárd eurót. Werner Otto 1949-ben alapította a céget 6 ezer márka tőkével és négy munkatárssal.
A vállalkozó 1909-ben született Brandenburg tartományban. A második világháború után a szovjet megszállási övezetből Nyugatra menekült családjával. Hamburgban telepedett le, ahol kezdetben egy cipőgyártó vállalat kiépítésével próbálkozott. A cég nem bírta az erős versenyt, néhány év alatt tönkrement, Werner Otto pedig a megmaradt pénzével új vállalkozásba kezdett. Az alapötlet az volt, hogy saját gyártmányok helyett más cipőgyárak termékeit reklámozza és forgalmazza postaládákba dobott prospektusok, katalógusok révén. Az első OTTO-katalógus 1950-ben jelent meg, 14 oldalon összesen 28 cipőmodellt reklámoztak benne. Tíz év múlva már ezren dolgoztak a vállalatnál, a bevétel 100 millió márka volt, a kínálat pedig a fogyasztói termékek szinte teljes körét felölelte.
Werner Otto így a katalógusáruház műfajának megteremtője, a nyugatnémet gazdaság egyik meghatározó alakja lett olyan társak mellett, mint például Karl és Tho Albrecht, az Aldi üzletlánc alapítói, akikhez a diszkontáruház üzleti modelljének megteremtése fűződik.