A finom fogások mellett a jómódú gasztroturisták ma már autentikus élményeket keresnek. „A gasztroturizmus mindenhol jelen van – adott hangot véleményének Jennifer Campbell, a luxusutazásokkal foglalkozó cégeket tömörítő Virtuoso hálózat tagja a Cannes-ban megrendezett Nemzetközi Luxusutazások Piaca (ILTM) nevű rendezvényen. – A turisták ma már saját szemükkel akarják látni, hogy miként növekednek a szarvasgombák, hol lehet őket megtalálni, és persze mit lehet belőlük készíteni.” Campbell cége nemsokára maroknyi ínyencet utaztat Olaszországba jól szervezett szarvasgomba-vadászatra.
A hagyományos élményeket kereső gasztroturizmus három-öt évvel ezelőtt ütötte fel a fejét a helyi specialitások iránti növekvő érdeklődés nyomán, egyebek között az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában. A luxushoteleket tömörítő Relais et Chateaux nevű francia hálózat regionális vezetőjeként tevékenykedő Frank Farneti szerint a gasztroturizmus sikere a „hitelesség élményének” megteremtésében rejlik.
Ennek egyik példája a Mauritius szigetén működő Shanti Maurice luxusszálloda Grandma's Kitchen (Nagyi konyhája) nevű étterme, amelyet a személyzet egyik tagjának nagymamája üzemeltet. Az idős asszony hagyományos kreol ételek, köztük mézes bárány és currys hal elkészítésére tanítja az otthonában vendégül látott turistákat, akiket saját történeteivel szórakoztat, mielőtt útnak engedné őket megannyi helyi specialitás receptjével.
Nem csupán az étterem- és szállodatulajdonosok húznak hasznot a gasztroturisták megváltozott ízléséből. Az olasz arisztokratáktól kezdve egészen a kínai háziasszonyokig egyre többen nyitják meg otthonukat a helyi fogásokra éhes, illetve tanulni vágyó amatőr szakácsok előtt.
A Velence óvárosában működő Hotel Palazzina Grassi is igyekszik kivenni a részét a kulináris élvezetek piacából. A szálloda vendégei a város egyik legismertebb arisztokratája, Enrica Rocca grófnő nyomába szegődve fedezhetik fel a híres Rialto piacot, és megtanulhatják, hogyan kell kiválasztani a friss, helyben fogott halakat. A grófnő a helyi specialitások előállítására is megtanítja a főleg Európából és Ausztráliából érkező vendégeket, akik az 1000 eurós (303 ezer forintos) „túra” során az arisztokrata család történetével is megismerkedhetnek.
A helyi termékek és fogások megismeréséből persze az igazi mesterek sem akarnak kimaradni: a luxusutakat kínáló Abercrombie and Kent cég indiai részlege például minden évben körutazást szervez egy csapatnyi londoni séfnek, hogy személyesen fedezhessék fel az indiai fűszerpiacokat és az új helyi ételeket.