Puskások védik a síneket

Meglepő újítással veszi fel a küzdelmet a francia államvasút (SNCF) a késések és a rongálások ellen: vadászokat alkalmaz. Párizs környékén például a puskás ember már három éve céloz a nyulakra és a borzokra, amelyeknek járatai súlyos károkat okoznak a vasúti pályákon.

WA
2012. 01. 29. 12:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 42 éves William Hup puskával a vállán, jól feltöltött tölténytáskával indul útra, oldalán Vidocq nevű barna-sárga foltos cocker spánieljével. Körzetében, a Párizstól délkeletre található öt megyében 700 kilométernyi vasúti hálózat a működési területe. A meglehetősen sajátos vasutast nem aggasztja, hogy vadászatból kell megélnie. Kutyájának a feladata kiszaglászni a vasutakat veszélyeztető állatokat Yonne, Essonne, Loiret, Seine-et-Marne és Val-de-Marne megyében.

„Mind kevesebb a vadász, ezért nagyon elszaporodtak a nyulak, a borzok és a vaddisznók. Komoly károkat okoznak a földi biztonsági berendezésekben, és akár töltéscsuszamlást is előidézhetnek” – mondta az AFP-nek William Hup.

Párizsban és a környező megyékben az SNCF 2011 során száz mezei állattal történt ütközést regisztrált: ez 516 óra késést vagy szerelvénytörlést okozott. „A vadnyulak szüntelenül ásnak, ez veszélyezteti a vasútvonal stabilitását, és ha nincsenek megfelelő ellenintézkedések, katasztrófa következhet be, akár az is megtörténhet, hogy kisiklik egy szerelvény” – mondta az AFP-nek William egy járatok lyuggatta homokos töltés szélén hasalva.

A vadász szerint a borzok fejenként és évente akár 20 tonna föld megmozgatására is képesek. Hup nem csupán puskájával küzd ellenük: több tucat négyzetméternyi fémrácsot helyezett el és betonnal zárta le az üregek bejáratát. Szerencsére, mint közli, „utasok mindeddig soha nem kerültek veszélybe” a nyulak és a borzok miatt.

A vasúti vadászatnak megvan a maga bejáratott módszere. William Hup és kutyája először bejárja a terepet, hogy a nyulak elbújjanak üregeikben. Mögötte két önkéntes vadász halad, akik mindig elkísérik, és az üregekbe görényt engednek, amelytől retteg a nyúl. Ha a dolgok jól alakulnak, a nyúl kiugrik, a vadásznak már csak céloznia kell és meghúzni a ravaszt.

William Hup és segítői 2010-ben hétszáz, 2011-ben ezer nyúllal végeztek. A legjobb hetük eddig a 2011 karácsonya előtti volt: akkor száz nyulat sikerült lepuffantani.

Minden elejtett nyúl komoly összeget takarít meg az SNCF-nek, ugyanis a törvény értelmében a vasúthoz tartozó területen élő állatok a vasúti társaság tulajdonát képezik. A törvény ezért arra kötelezi a francia államvasutat, hogy a „nyulai” által okozott károkat térítse meg a gazdáknak.

Párizsban és a környező megyékben az SNCF-nek 260 ezer eurót (78 millió forint) kellett kifizetnie ezen a címen 2010-ben, ám az összeg 2011-ben már csak 123 ezer euró volt.

„Ezek a számok azt mutatják, hogy munkámra valóban szükség van” – mondta az AFP-nek William Hup, a francia vasúti vadász.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.