A világszerte neves szupermodelleket és tenyérnyi fürdőruháikat exportáló ország túlsúlyos nőtagjainak eddig nem sok lehetőségük volt, ha a bikinit akart választani maguknak: többségük túlméretezett trikóban és biciklis sortban vágott neki a forró tengerparti homoknak.
„Őszintén szólva a probléma túlmegy a fürdőruhákon. Brazíliában eddig úgy állt a helyzet, hogy ha már egy kicsit is kerekebb voltál a kelleténél, akkor a méretednek megfelelő ruha felkutatása valódi kihívást jelentett” – mondta Clarice Rebelatto ruhatervező. Ezt a problémát igyekezett orvosolni a 2010-ben indított Lehona nevű márka, amely kifejezetten a nagyméretű bikinikre specializálódott.
Anyagmennyiség
A cég összesen 14 fazont kínál vásárlóinak. A nagyjából 75 dollárba – mintegy 17 ezer forintba – kerülő pluszméretes fürdőruhák szinte csak az anyagmennyiség tekintetében térnek el apró társaiktól: a pántokat ugyanúgy zsinegek alkotják, és bár a fenékrész jóval többet takar a hagyományos „fogselyem” fazonnál, mégis jóval többet enged a tekintetnek, mint a szokásos amerikai szabásvonal.
A hagyományos brazil bikiniket kínáló Acqua Rosa a maga részéről 2008-ban bővítette ki kínálatát a nagyobb méretű fürdőruhákkal, amelyek mára a teljes bevétel több mint hetven százalékát teszik ki.
Éhínség
Az ország egyes, hatalmas kiterjedésű területeit évszázadokon át sújtotta éhínség. A helyi statisztikai hivatal szerint 1970-ben a szegénység sújtotta, ritkán lakott északkeleti régióban élő népesség nagyjából tíz százaléka a normálisnál kisebb súlyú volt. A gazdasági fejlődés azonban nem csupán több tíz millió brazilt mentett ki a nyomorból és segített át az egyre terebélyesedő középosztályba az elmúlt évtizedben, de a nemzet egykori karcsú testalkatát is jelentősen átszabta.
Túlsúly
A statisztikai intézet 2010-es tanulmánya szerint a felnőtt brazil nők 48 százaléka, míg a férfiak ötven százaléka küzd túlsúllyal. 1985-ben ezek az arányok még 29, illetve 18 százalékon álltak. Elemzők szerint főleg a táplálkozásban bekövetkezett változások tehetnek a brazil társadalom egyre szélesedő derékbőségéről: a rizs, a bab és a zöldségek helyét mára átvették a chipsek, a feldolgozott húsok és a cukros üdítőitalok.
Ülő életforma
Az ország elitje megszállottan látogatja a konditermeket – és a kozmetikai sebészeti beavatkozások tekintetében is élen járnak a világban –, ám az egykor szegény és kétkezi munkát végző réteg nagy része ma már egyre inkább ülő életmódot folytat. Egy 2008-as tanulmány szerint a brazil kamaszok és felnőttek alig tíz százaléka mozog rendszeresen.
A változás szele persze nem mindenkit érintett meg. A legfelkapottabb fürdőruhamárkák egy része mintha továbbra sem akarna tudomást venni a növekvő méretekről. „Néhány cég egyszerűen nem akarja, hogy a duci nőkkel hozzák összefüggésbe, ezért továbbra is csak a vékony, gazdag és sikkes nőket célozza meg” – fejtette ki a Lehona egyik munkatársa.