– A török sajtó két hete óriási csinnadrattával közölte, hogy megtalálták Barnabás evangéliumát. Azóta igen kevés tényt sorakoztattak fel az ügyben. Tulajdonképpen mi történik?
– Törökország kormánya ezt 1986-ban jelentette be először. Akkor – állítása szerint – egy I. századi kéziratra bukkantak. Ezt máig sem látta senki. 2000-ben aztán volt egy rendőrségi razzia, mely során előkerült valami, amit azóta sem látott a tudományos közvélemény, sőt a február végi nagy bejelentés óta sem tették nyilvánossá. Már ez eleve furcsa. Ha hiteles a felfedezés, miért vártak 12 évet? Kaptunk egy semleges fotót egy bőrkötésű kódexről, aminek minden egyes lapja pergamen, arannyal van írva és képek díszítik. Ezzel kapcsolatban annyit közölt a török hatóság, hogy saját vizsgálataik szerint ezerötszáz éves. Hát, szeretnénk látni! Ezt mondja a Vatikán is. Az egész kicsit irreálisnak tűnik.
– Mitől az?
– Bőr kódex, aranybetűvel írva, 500 körül. Képekkel díszítve. Azért tűnik irreálisnak, mert gyakorlatilag későbbről, a 9–11. századból vannak ilyen codex aureusaink, aranykódexeink, és ezek iszonyatosan nagy értéket képviselnek. Tehát ha ez tényleg őseredeti 500 tájékáról, valószínűleg az egyetlen ilyen ősi könyv a maga nemében, nemcsak mint szöveg, de mint könyvművészeti alkotás is. Ez is gyanús. A tematika mindenesetre valamiért fontos az ankarai kormánynak, ha már kétszer is „megtalálták” – de még egyszer sem láthatta a tudományos élet...
– Mi lehet a nagy titkolózás oka?
– A Barnabás-evangélium az iszlám számára különös jelentőséggel bír.
– Nocsak!
– Az iszlám elgondolás szerint ugyanis a próféták, az Isten által küldött emberek között folyamatosság áll fent. Az egyik folytatja a másik művét, egyszersmind a korábbi előremutat a későbbire, míg végül elérkezik a próféták pecsétje, Mohamed. A pecsét természetesen azt is jelenti, hogy utána már nem jön több. A kereszténységgel kapcsolatban „nehézséget” okoz, hogy a linearitásból Jézus kilóg, hiszen nem mutat előre senkire. És ezért az iszlám a kezdetektől fogva élt a gyanúperrel, hogy az újszövetségi Szentírást meghamisította a kereszténység, kihagyta belőle mindazt, ami Mohamedre utal.
– Mohamedre? De mégis micsoda?
– Nézze, az iszlám abból indul ki, hogy Ádám őseredeti vallása, az Istentől embernek átadott vallás az iszlám. Az Úr később mindig küldött prófétákat, hogy helyrerakja az emberek által időközben „elrontott” vallást, és mindegyik próféta kicsit közelebb visz az igazihoz. Ábrahám kiiktatja a bálványimádást, Mózes megerősíti az egyistenhitet, és így tovább, de teljes folyamatosság van, bennfoglalva Mohamedet is. Hogy a zsidók és a keresztények azt mondják, ők nem látnak semmilyen jelet arra, hogy a Bibliában lenne utalás Mohamedre, arra a muszlimok azt válaszolják, hogy „azért, mert ti meghamisítottátok”. A Korán könyvei hivatkoznak az Ó- és az Újszövetségre és az azokban foglalt prófétákra.
– Hivatkozik az iszlám olyan iratokra is, amelyek a Barnabás-evangéliumhoz „hasonlóan”
maradtak ki a Szentírásból?