A világ legnagyobb tengeri temetője lett

Az általánosan elfogatott adat szerint minden idők leghírhedtebb hajókatasztrófájában a 2225 utas és tengerész közül 1512-en vesztek oda.

BL
2012. 04. 14. 12:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pillanat, amikor a tengerhajózás egyetemes történetének addig megépített legnagyobb hajója 1912. április 15-ére virradóra, Újfundland partjaitól 600 kilométerre nekirohant egy hatalmas jéghegynek, egyben a Titanicon utazók csaknem felének a halálos ítéletét is jelentette. A polgári tengerhajózás korabeli biztonsági előírásai ugyanis nem kötelezték az üzemeltetőket annyi mentőcsónak felszerelésére, amennyi a fedélzeten tartózkodók mindegyikének a megmentésére elégséges lett volna. A Titanicon 64 mentőhajót lehetett volna elhelyezni, ám a White Star Line társaság, a 270 méteres, 52 ezer tonnás óriás tulajdonosa csak hússzal látta el csillogó új hajóját.

Mivel egy-egy mentőhajóban hatvanan fértek el, ez azt jelentette, hogy még tökéletesen megszervezett evakuálás esetén is legfeljebb 1200-an menekülhettek volna meg. A süllyedő Titanicon azonban először az utasok – és a személyzet – hitetlenkedése, majd a valóság felismerését követő kapkodás miatt a kiürítés korántsem sikerült tökéletesre. A tengerre bocsátott első mentőhajóban mindössze 28-an ültek, vagyis a kapacitásnak nem egészen a fele volt kihasználva, és ez sok további mentőcsónak esetében is így volt.




1512 halott


Az eredmény: 1512 halott és 713 túlélő. Az utasok közül 820-an haltak meg és 497-en élték túl a világtörténelem addigi legsúlyosabb tengeri katasztrófáját. A személyzet tagjai közül a White Star korabeli adatai szerint 692-en követték a hullámsírba a Titanicot – köztük Edward J. Smith kapitány, aki a parancsnoki hídon halt meg –, és 216-an maradtak életben.

A hajó után kilenc évtizeddel a Titanic születési helye, a belfasti Harland and Wolff hajógyár is „elsüllyedt”. A cég éppen tíz éve, a szerencsétlenség 90. évfordulóján jelentette be, hogy a piac zsugorodása és a távol-keleti konkurencia miatt gyakorlatilag megrendelés nélkül maradt, és felhagy a hajóépítéssel. A Harland and Wolff fénykorában 35 ezer embert foglalkoztatott, egykor Írország, majd a később is brit fennhatóság alatt maradó Észak-Írország gazdaságának pillére volt, ma már azonban mindössze ötszázan dolgoznak a cégnél, amelynek fő profilja jelenleg a megújuló tengeri energiaforrások kiaknázására alkalmas berendezések fejlesztése és gyártása.

A rikkancs is meghalt

Nem sokkal élte túl a Titanicot és áldozatait az a fiatal rikkancs sem, akitől a londoni utca embere elsőként értesülhetett a hajót ért katasztrófáról. Mára sajtótörténeti klasszikussá vált az a fotó, amelyen a 16 éves Ned Parfett áll a White Star Line londoni székháza, az Oceanic House előtt, kezében az Evening News rendkívüli kiadásának példányaival, amelyek első oldalát a hatalmas betűkkel szedett szalagcím tölti ki: „Titanic Disaster, Great Loss of Life” – Katasztrófa érte a Titanicot, rengetegen meghaltak.

Parfett még hat és fél évet élt. A fotón megörökített egykori rikkancs 1916-ban önkéntesként jelentkezett frontszolgálatra, és az I. világháború egyik utolsó áldozataként, 1918. október 29-én, alig két héttel a harcokat lezáró tűzszünet előtt, 22 évesen halt meg az észak-franciaországi Valenciennes közelében, egy német tüzérségi támadásban.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.