Az emberek értelmesebben akarnak élni

Tíz francia közül kilenc úgy gondolja, hogy a válságnak alkalmat kellene nyújtania az életmód és a fogyasztási szokások megváltoztatására.

BL
2012. 04. 09. 16:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Ethicity tanácsadócég évről évre közzéteszi a fogyasztási módokra vonatkozó közvélemény-kutatását, amelyből az idén kitűnik: a gazdasági helyzet alakulása megerősítette a társadalomban az eddigi rutin megváltoztatására irányuló vágyat. „Az emberek ráébredtek, hogy meg kell húzni a nadrágszíjat, de ugyanakkor értelmesebben is akarnak élni” – fejtette ki az AFP-nek Gilles Degroote, az Ethicity társigazgatója. Az idén a tavalyinál többen gondolják, hogy a fogyasztási szokások alakulásának pozitív hatása lehet a társadalomra, a környezetre és a gazdaságra. Ez a szándék olyan mindennapos döntésekben is kifejezésre jut, mint hogy kerülni próbálják a pazarló megoldásokat és felelősen kívánnak vásárolni, fogyasztani.

A megkérdezettek 79 százaléka közölte, hogy szelektív módon szétválogatja háztartásának hulladékát, 47 százalék törekszik tudatosan energiafogyasztásának csökkentésére és 45 százalék próbál takarékoskodni a vízzel. A válaszolók 49 százaléka igyekszik kerülni a túlságosan csomagolt árukat is. Ezeknek a szemléletbeli változásoknak köszönhetően mind fontosabbá válnak a termékekről szóló olyan információk, mint a gyártás helye és az adott áru összetevői. A megkérdezettek 87 százaléka jelezte, hogy előnyben részesíti azokat a cégeket, amelyek megőrizték helyi jellegüket, beágyazottságukat, másfelől 76 százalékuk sajnálatosnak tartja, hogy nagyon kevés információ hozzáférhető arról, hogyan, milyen feltételek között állítják elő az egyes termékeket. A felmérésben részt vevő személyeknek viszont alig 28 százaléka jelezte, hogy csökkenteni kívánná papírfogyasztását.

Gilles Degroote elmondta, hogy cége összehasonlította a vizsgálat eredményét a választási kampány politikai közvélemény-kutatásaival, és arra a következtetésre jutott, hogy az emberek felismerték: a változást nem a politika és a politikusok fellépése fogja hozni, hanem az egyének és a vállalatok tevékenysége.

Az óhajtott változás mélységére vonatkozólag viszont koránt sincs egyetértés. A megkérdezettek 33 százaléka hangoztatta azt a sarkos véleményt, hogy a jelenlegi rendszer már nem életképes és mindent át kellene alakítani, 57 százalékuk nem megy el eddig, de szerinte a változásnak többnek kellene jelentenie annál, mint hogy a jelenlegi társadalomnak csak néhány jellegzetessége változzék. Azok, akik azt szeretnék, hogy minden maradjon, ahogy van, mindössze 8 százalékot képviselnek.

Ami a témakörök fontossági sorrendjét illeti, az első helyen a családdal összefüggő kiadások szerepeltek, aztán az egészségügy, majd az életszínvonal következett. A boldogság csak ezután, a negyedik helyen került be a válaszok közé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.