A Vendée Globe-ot, amely november 10-én indul a nyugat-franciaországi Sable-d'Olonne-ból, állandó jéghegymegfigyelő és -előrejelző szolgáltatással segítik – jelentette be csütörtökön Toulouse-ban az óceánok műholdas megfigyelésére szakosodott CLS (Collecte Localisation Satellites) cég. A szakértők szerint a jég a hajózókra leselkedő második legnagyobb veszély a tengerbe esés után.
A magas felbontású radarfelvételek elemzése és az óceáni áramlatok modellezése alapján a CLS lehetővé teszi az Antarktisz jegéből leváló jéghegyek több mint 150 méteres távolságban történő kikerülését, a veszélyes övezetek meghatározását, illetve a jéghegyek mozgásának és olvadásának a modellezését.
A 2008-ban tartott előző Vendée Globe-on a CLS kísérleti jelleggel már nyújtotta ezt a szolgáltatást az általános felmelegedés miatt egyre északabbra úszó jegyhegyek között szlalomozó versenyzőknek. A Vendée Globe szervezői kötelező „kapukat” állítottak fel a versenyzők számára, amelyek segítségével elkerülhetik a veszélyes övezeteket. Ezeknek a „kapuknak” a helye a CLS, illetve a hajósok által jelzett jéghegyek és az úszó jégtáblák helyzetétől függően változik.
Az Argos nevű irányjelző rendszeréről ismert CLS 2011 elején segítséget nyújtott jégelőrejelző szolgálatával Thomas Coville-nek, aki a Sodebo trimarán fedélzetén kísérelt meg világrekordot felállítani magányos világ körüli úton. A CLS szerint a Horn-fok felé tartva két, jéghegyekkel zsúfolt veszélyes övezet között kellett egy folyosón áthajóznia. A jéghegymegfigyelő szolgáltatást szintén igénybe vevő Franck Cammas nyerte meg 2010-ben a tengeren töltött 48 nap és hét órás idővel a Trophée Jules Verne versenyt.

Őt keresi a rendőrség a Lakatos Márk-botrányban