Újra látogatható a Cutty Sark

Lenyűgöző múzeumként nyitotta meg ismét a kapuit Londonban a világ leghíresebb klipperének számító Cutty Sark, amelyet néhány éve majdnem elemésztettek a lángok.

TK
2012. 04. 26. 20:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1869-ben Skóciában épített hajót ünnepélyes keretek között nyitotta meg II. Erzsébet királynő. A Temze partján magasodó múzeum csütörtöktől fogadja a látogatókat. Az orrárboccal együtt 85 méter hosszú, 963 tonnás vitorlás a kelet-londoni Greenwich egyik szárazdokkjának állandó lakója.

A hajót 2004-ben kezdték felújítani, ám 2007 májusában egy bekapcsolva felejtett, túlmelegedő porszívó kis híján megpecsételte a brit kereskedelmi hajózás büszkeségének sorsát. Az akkor már javában folyó restaurálásnak hála az eredeti felszerelés nagy részét, közte az árbocokat, a kormánykereket és a híres orrdíszt is eltávolították a fedélzetről, így ezek nem károsodtak.

A kárbecslést végző szakemberek végül megállapították, hogy a tűzvész a hajó eredeti anyagának mindössze két százalékát semmisítette meg. A helyreállítás teljes összege így is 50 millió fontra (17,7 milliárd forintnak megfelelő összegre) rúgott.

„A most megnyitott hajó korántsem utánzat – hangsúlyozta Richard Doughty, a Cutty Sark Trust igazgatója. – A látogatók ugyanazon a kovácsoltvas vázon, illetve hajópallókon sétálhatnak végig, amelyek egykor a Dél-kínai-tengert szelték.” Az egészen 1922-ig használt vitorlás kezdetben teát szállított Kínából Angliába.

A Cutty Sark, amely 1869-es vízre bocsátásakor a világ legfejlettebb technológiájú kereskedelmi hajója volt, évről évre sebességi rekordokat döntött, amit a hajótest különlegesen ívelt, keskeny formája és a rendkívül nagy vitorlafelület tett lehetővé. Később gyapjút szállított Ausztráliából Angliába, majd portugál hajóstársaságoknak adták el. A múlt század húszas éveiben került vissza angol tulajdonba, helyreállították, és egy ideig még kiképzőhajóként használták.

„Úgy vélem, a hajó jelentősége mindenekelőtt abban rejlik, hogy megtestesíti a vitorlások több évszázados fejlődésének történetét” – vélekedett Doughty. A híres árbocos fedélzetén berendezett kiállításon egyebek között a kereskedelmi hajókra szánt orrdíszek legnagyobb ismert gyűjteményét nézhetik meg az érdeklődők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.