A Cannondale nevű bicikligyártó cég egy futurisztikus kinézetű, és teljesen egyedi megoldásokkal felvértezett versenycangával lepte meg a nagyérdeműt. Nincs lánc, nincs klasszikus kormányzás, a váz pedig a tereptől függően változik. A kissé meghökkentő formával rendelkező bicaj a Continuously Ergonomic Race Vehicle (röviden CERV) nevet kapta, ami magyarra lefordítva azt jelenti, hogy mindig ergonomikus versenyjármű. Mi tagadás, a kerekeken és a pedálokon kívül nem sok dolog emlékeztet a klasszikus kerékpárra, de a tervezőknek nem is ez volt a céljuk.
Kardánhajtás, folyamatosan mozgó váz
A lánchajtást helyből elfelejthetjük, helyette a sokkal strapabíróbb kardánhajtásra szavaztak a Cannondale-nél. Ennek az egyszerű, de nagyszerű rendszernek a szervizigénye gyakorlatilag nulla, és nincs ami elromoljon rajta, szemben a lánccal, ami ugyebár el is szakadhat, meg le is eshet. A CERV igazi különlegessége a flexibilis vázszerkezet, mely a jármű helyzetétől függően (sík terep, emelkedő, lejtő) a nyereg, valamint a kormány pozícióját is villámgyorsan változtatni tudja. A nyereg 100 mm-es úton mozog a speciális kormány pedig 85 mm-es intervallumban távolodik, illetve közeledik a pilótához. Normál úton a kerékpár a megszokott verseny-üléshelyzetet veszi fel, azaz viszonylag magas az ülés, a kormány pedig lejjebb helyezkedik, hogy a légellenállás tökéletes legyen. Emelkedőn a nyereg felemelkedik, a „kapaszkodók” pedig eltávolodnak a testtől, ezáltal nagyobb erőt tudunk kifejteni a pedálokra. Lejtőn mindez fordítva történik, hogy az optimális egyensúlyi helyzet megmaradjon. A rendszer működését a következő ábrán szemléltetjük.
Futurisztikus a kormányzás is
A háromszög alakú vázszerkezet eleve lehetetlenné teszi a normál kétkerekűeknél megszokott kormánymechanizmust, így a tervezők egy bonyolult, fogaskerekekből és tengelyekből álló kerékelforgatási rendszert dolgoztak ki. Kanyarban tulajdonképpen az egész váznyúlvány elfordul a felnivel együtt, ami meglehetősen groteszkül hat, főleg ha szűk kanyart vesz be a bringás. Ilyenkor úgy néz ki a CERV, mintha középen eltört volna.
A Cannondale a Priority Designs céggel karöltve fejlesztette ki a prototípust, amit nemrég mutattak be Németországban az EUROBIKE 2012 rendezvényen. Arról nincs információ, hogy a CERV valaha is gyártásba kerül, de a rajta alkalmazott technológiák minden bizonnyal visszaköszönnek majd a jövő versenybringáin.