Futurisztikus versenybicikli a jelenben

A meghökkentő formájú versenybiciklin nincs lánc, nincs klasszikus kormányzás, a váz pedig a tereptől függően változik.

Szabados Balázs
2012. 09. 17. 14:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Cannondale nevű bicikligyártó cég egy futurisztikus kinézetű, és teljesen egyedi megoldásokkal felvértezett versenycangával lepte meg a nagyérdeműt. Nincs lánc, nincs klasszikus kormányzás, a váz pedig a tereptől függően változik. A kissé meghökkentő formával rendelkező bicaj a Continuously Ergonomic Race Vehicle (röviden CERV) nevet kapta, ami magyarra lefordítva azt jelenti, hogy mindig ergonomikus versenyjármű. Mi tagadás, a kerekeken és a pedálokon kívül nem sok dolog emlékeztet a klasszikus kerékpárra, de a tervezőknek nem is ez volt a céljuk.

Kardánhajtás, folyamatosan mozgó váz

A lánchajtást helyből elfelejthetjük, helyette a sokkal strapabíróbb kardánhajtásra szavaztak a Cannondale-nél. Ennek az egyszerű, de nagyszerű rendszernek a szervizigénye gyakorlatilag nulla, és nincs ami elromoljon rajta, szemben a lánccal, ami ugyebár el is szakadhat, meg le is eshet. A CERV igazi különlegessége a flexibilis vázszerkezet, mely a jármű helyzetétől függően (sík terep, emelkedő, lejtő) a nyereg, valamint a kormány pozícióját is villámgyorsan változtatni tudja. A nyereg 100 mm-es úton mozog a speciális kormány pedig 85 mm-es intervallumban távolodik, illetve közeledik a pilótához. Normál úton a kerékpár a megszokott verseny-üléshelyzetet veszi fel, azaz viszonylag magas az ülés, a kormány pedig lejjebb helyezkedik, hogy a légellenállás tökéletes legyen. Emelkedőn a nyereg felemelkedik, a „kapaszkodók” pedig eltávolodnak a testtől, ezáltal nagyobb erőt tudunk kifejteni a pedálokra. Lejtőn mindez fordítva történik, hogy az optimális egyensúlyi helyzet megmaradjon. A rendszer működését a következő ábrán szemléltetjük.



Futurisztikus a kormányzás is

A háromszög alakú vázszerkezet eleve lehetetlenné teszi a normál kétkerekűeknél megszokott kormánymechanizmust, így a tervezők egy bonyolult, fogaskerekekből és tengelyekből álló kerékelforgatási rendszert dolgoztak ki. Kanyarban tulajdonképpen az egész váznyúlvány elfordul a felnivel együtt, ami meglehetősen groteszkül hat, főleg ha szűk kanyart vesz be a bringás. Ilyenkor úgy néz ki a CERV, mintha középen eltört volna.

A Cannondale a Priority Designs céggel karöltve fejlesztette ki a prototípust, amit nemrég mutattak be Németországban az EUROBIKE 2012 rendezvényen. Arról nincs információ, hogy a CERV valaha is gyártásba kerül, de a rajta alkalmazott technológiák minden bizonnyal visszaköszönnek majd a jövő versenybringáin.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.