Az 54 éves biológus, alpinista, pilóta és siklórepülő hétfőn szállt fel a ljubljanai repülőtérről szlovén gyártmányú Pipistrel Virus-SW914 repülőgépével, hogy az Északi-sarkvidék fölött végzett légszennyezettségi mérésekkel segítse a klímakutatást.
Lenarcic három-négy hét alatt, 8-10 szakaszban, leszállás nélkül 1100-3100 kilométeres távokban akarja megtenni az időjárási viszonyok miatt nehéznek ígérkező utat. Észak-Európa, majd az Északi-sarkvidék fölött áthaladva, Kanada érintésével az Atlanti-óceán északi részén, a legendás Charles Lindbergh egykori útvonalán szándékozik visszatérni Európába.
Három-négyezer méteres magasságban repülve a kalandvágyó szlovén férfi a légkör egy olyan szintjén méri a szennyezőanyagok koncentrációját, ahol eddig még sosem végeztek hasonló méréseket. A repülés során gyűjtött adatokkal a légkör felmelegedését tanulmányozó klímakutatók munkáját akarja segíteni.
Indulása előtt Lenarcic azt mondta, hogy nagy bizonytalansági tényező a térségben ebben az évszakban rendkívül instabil időjárás, és a jegesedést okozó alacsony hőmérsékletek, a ritka levegő mellett nehezíti vállalkozását az is, hogy viszonylag nagy távokat kell megtennie. Ugyanakkor – mondta – a klímaváltozás kutatásához nagyon fontos elvégezni az általa tervezett méréseket.
Az ultrakönnyű repülőgépek gyártására szakosodott szlovén cég, a Pipistrel igazgatója örvendetesnek nevezte, hogy Lenarcic vállalkozásai immár nem öncélúak, hanem a tudományt szolgálják. A vállalkozás élvezi a szlovén külügyminisztérium támogatását is: a tárca a teljes szlovén diplomáciai testület segítségét megígérte a pilótának.
Matevz Lenarcic első alkalommal – és a világon elsőként – 2004-ben kerülte meg a Földet ultrakönnyű repülőgépével társpilóta vagy bármilyen más légi logisztikai támogatás nélkül. Második világ körüli útja alkalmával, tavaly az első szlovénként szállt le az Antarktiszon és repült át világ legmagasabb hegye, a Mount Everest fölött.
A szlovén kalandor sebességi világrekordot is felállított az 500 kilogrammnál könnyebb repülőgépek kategóriájában, 2011-ben pedig elnyerte az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA környezetvédelmi díját, mivel kevesebb mint két óra alatt egy utasra számítva egy gallonnál (3,79 liter) kevesebb üzemanyaggal tett meg egy 322 kilométeres távolságot.