Átszeli Amerikát a napelemes repülő

Felszállt a kaliforniai San Franciscóból a világ első kizárólag napenergiával működő kísérleti repülőgépe, a svájci Solar Impulse.

kn
2013. 05. 06. 8:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Solar Impulse nyugatról kelet felé tartva a világon elsőként a nap energiáján kívül semmi mást nem használva szeli át az észak-amerikai szubkontinenst.

A Jumbóéval azonos szárnyfesztávolságú, de mindössze egy kisautóéval egyenlő tömegű együléses légi jármű napfelkeltekor emelkedett a magasba a vegyes, polgári és katonai használatú Moffett Field Repülőtérről, fedélzetén Bertrand Piccard svájci pilótával, aki a projekt társalapítójával, egy másik svájci pilótával, André Boschberggel fogja váltani egymást a várhatóan több hétig, akár két hónapig is eltartó út során.

A napelemes repülőgép technikailag képes lenne leszállás nélkül is megtenni az 5000 kilométeres távolságot, de az óránkénti 70 kilométeres átlagos sebességgel több napra lenne szüksége, s mivel csak egy pilóta vezetheti, biztonsági okokból öt szakaszban teszi meg az utat. Első állomására, az arizonai Phoenixbe 15-20 óra után, várhatóan helyi idő szerint szombat kora hajnalban érkezik meg.

Transzamerikai útja során a Solar Impulse a tervek szerint leszáll a texasi Dallasban, a missouri St. Louisban és a fővárosban, Washington D.C.-ben is, mielőtt megérkezne végcéljára, a New York-i John F. Kennedy Nemzetközi Repülőtérre. A repülőgép és az őt kísérő szakemberek minden állomáshelyen 7-10 napot töltenek, hogy a helyi nagyközönség, különösképpen a diákság, alaposan megismerkedhessen a napelemes repülés titkaival.

A Schindler svájci liftgyár mérnöki és a Solvay belga vegyipari konszern kutatási segítségével készült Solar Impulse valójában csak a kísérleti példánya egy másik, jobb napelemes repülőgépnek, amellyel Bertrand Piccard és André Boschberg 2015-ben az egész Földet körbe akarja repülni.

A napenergián kívül semmilyen más energiaforrást nem használó légi jármű elsőként 2009-ben emelkedett a magasba, 2010-ben tett meg első ízben megszakítás nélkül egy 26 órás utat, bizonyítva hogy képes elég energiát gyűjteni az éjszakai repüléshez is, 2011-ben Belgium és Franciaország között megtette az első nemzetközi utat, tavaly pedig első transzkontinentális útját úgy, hogy Madridból a marokkói Rabatba repült.

Az egyre hosszabb napelemes repülések célja a szervezők szerint az, hogy szerte a világban támogatókat gyűjtsenek a környezetkímélő energiaforrásoknak, így a napenergiának. A projektet szponzoráló ipari üzemek önmaguk reklámozása mellett új anyagokat és technológiákat is kipróbálnak az utakkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.