Évszázadok óta ez a család végzi a szentföldi tetoválást

A Szentföldet felkereső ortodox keresztények gyakran nem csak útjuk emlékét viszik haza magukkal: Jeruzsálem óvárosában betérnek egy helyiségbe, ahol évszázadok óta ugyanaz a család tetoválja a zarándokokat.

BuL
2013. 05. 25. 8:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A katolikusok írást kapnak jeruzsálemi zarándoklatukról, az ortodox keresztények azonban inkább a tetoválást választják, hogy legyen, ami örökké emlékezteti őket a megtett útra. Anton Razzuk családja hosszú-hosszú ideje tetoválja keresztekkel és más vallási jelképekkel a zarándokokat, élő testamentuma ez egy ősi rituálé fontosságának.

Eltérően az óváros utcáin tapasztalható nyüzsgéstől, a tetoválóhelyiség csendes, csak a tű zümmögését hallani. A zarándokok szerint a tű okozta fájdalom megéri az áldozatot. „A fájdalom, amit érzek, olyan, mint amit Jézus érzett, amikor a kereszten volt, fején a töviskoronával – mondja Etetu Legesse, egy nővér Etiópiából, miközben egy, a keresztre feszítést ábrázoló jelenetet tetoválnak a felkarjára. Egy másik etiópiai nő Szűz Mária arcképét választotta a szalonban.


Anton Razzuk, a 72 éves családfő szerint az üzlet az egyik őséig, egy kopt keresztényig vezethető vissza. A férfi háromszáz évvel ezelőtt zarándokként, teve- és szamárháton érkezett Egyiptomból Jeruzsálembe, és úgy döntött, a szent városban marad. A Razzuk család szalonja a keresztényeket kiszolgáló legrégebbi tetováló hely, amelynek az 1950-es évekig nem akadt vetélytársa az óvárosban. Azóta néhány más tetováló is felbukkant. Razzukéknál azonban apáról fiúra száll a tetoválás művészete, Anton apját, Jákobot például Hailé Szelasszié etióp császár is felkereste, csakúgy mint a szövetségesek több száz katonája a második világháború idején.

A család szerint a tetoválások arra emlékeztetik a hívőket, hogy ne vétkezzenek. „Egy tetoválás örökre ott marad. Egészen a sírig” – mondja Anton Razzuk. Míg más vallások tiltják a test megjelölését, az ortodox keresztények – örmények, szírek, etiópok és koptok – számára a tetoválások dekoratívak és a hit jelének számítanak. A római katolikusoknak nem tilos a vallási tetoválás, de nem is gyakori.

Az öreg Razzuk évente 300-400 zarándokot tetovál. Szolgáltatása annyira népszerű, hogy a családjának tagjai gyakran látogatnak el a közeli szállodákba, hogy ott tetoválják ki az utazókat. A legtöbben a Julián-naptár szerinti húsvétkor térnek be a szalonba, egy-egy rajz 20 és 100 dollár közötti összeget kóstál. Hogy nagyobb bevételre tegyen szert, a család pénzváltót is működtet a szalonban, valamint kegytárgyakat, vallási könyveket, útikalauzokat árul.

Anton Razzuk helyét egy nap fia, a most 40 éves Vaszim veszi át. Az ő kisfia, a 10 éves Nizar szintén érdeklődik a tetoválás művészete iránt. „Amikor leülnek, hogy megcsináltassák a tetoválást, sokan azt mondják, egész életükben erre vártak” – mondja Vaszim.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.