A kampány során az önkéntesek a 24 milliós kelet-kínai metropolis legforgalmasabb kereszteződéseiben hatalmas, piros stoptáblákkal próbálták irányítani a gyalogosokat. A számos esetben általános- és középiskolásokat jelentő kampányolók szigorúan csak zöld lámpán engedték át a sanghajiakat, és transzparensekkel is emlékeztettek.
Idén már négy tucat, az elmúlt két évben pedig hivatalosan is mintegy félezer ember halálát okozta a szabálytalan átkelés a városban, a valós számok ennek akár sokszorosát is kitehetik. Ezek a halálesetek mind elkerülhetők lettek volna – állt a város közepén, a Népek Tere szomszédságában elhelyezett transzparensen.
Sanghaj – több más kínai nagyvárossal karöltve – bő egy éve próbálja központilag is a közlekedési szabályok fokozott betartatásának fontosságára felhívni a figyelmet. A piros lámpán szabálytalanul átkelőket tavaly júliustól a rendőrök megbüntethetik, ennek összegét idén év elején újra emelték. Egyes vélemények szerint ugyanakkor a büntetés továbbra is rendkívül alacsony, az 5 és 50 jüan (1 jüan = 37 forint) között mozog.
A sanghaji alpolgármester már május elején sürgette a „kínai sajátosságként” jellemzett szabálysértések komolyabb kezelését, így például a térfigyelő kamerák számának növelését vagy a szabálysértők kilétének nyilvánosságra hozatalát.
A jelenség egész Kínára jellemző, az ellen a kínai fővárosban a büntetés szigorításával próbálnak meg fellépni. Peking 150 legforgalmasabb kereszteződésében állandó felügyeletet ígért április elején a város vezetése. A dél-kínai Sencsen más stratégiát próbál: ott szúrópróba-szerűen büntetik a szabálysértőket, egy-egy nap akár több ezer bűnöst is nyakon csípve.
A bírálók szerint ugyanakkor a büntetés helyett a megelőzésre, az oktató kampányokra kellene helyezni a hangsúlyt, a helyzet megoldására a társadalom hozzáállásának gyökeres megváltoztatása szükséges.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!