Saját maguk miatt szigorúak gyermekeikkel az anyák

Saját sikerként vagy sikertelenségként könyvelik el gyermekük teljesítményét a kínai anyák, ezért gyakorolnak nagyobb nyomást rájuk, mint az amerikai szülők.

2013. 06. 10. 13:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kínai vagy ázsiai típusú nevelési módszer alatt leggyakrabban a gyerekek szigorú, autoriter, irányító jellegű terelgetését értik az oktatási szakemberek. Ennek és a megengedőbbnek tartott nyugati típusú nevelésnek az összevetése, valamint a kétféle út pozitív és negatív oldalainak kiemelése évek óta vitatémaként szolgál mind a kelet-ázsiai országban, mind annak határain kívül. Kínai és amerikai kutatók a két nevelési módszer közötti különbségekre próbáltak rámutatni egy gyermekfejlődési szakfolyóirat aktuális számában, amelyet a Sina.com hírportál idéz.

A 215 kínai és amerikai anyát és gyermekeiket vizsgáló kutatás hat éven át követte figyelemmel a családok által képviselt modellt, konkrétan azt, hogy a szülők milyen mértékben alkalmaztak pszichológiai ráhatást csemetéik fejlesztése során. Rákérdeztek arra, hogy amikor a gyermek rosszat tett, az anyák inkább elfogadóbban, engedékenyebben reagáltak-e vagy inkább érzelmi ráhatással, például bűnösség érzetének keltésével büntették a gyermekeket. A jelentés szerint a kínai anyák sokkal gyakrabban használták az utóbbi módszert amerikai társaiknál.

Hogy ennek okát megtalálják, a kutatók arra is rákérdeztek, hogy az egyes szülők milyen mértékben tartják saját magukénak gyermekeik teljesítményét. A válaszokból kiderül: a kínai anyák sokkal inkább saját sikerként vagy sikertelenségként könyvelik el gyermekeik teljesítményét, mint az amerikai szülők. Ez részben magyarázatként szolgál az elsőként vizsgált kérdéskörre is, minél nagyobb a gyermek-szülő teljesítmény közötti vélt összefüggés, annál nagyobb a gyerekekre gyakorolt nyomás – olvasható a tanulmányban.

A szüleikhez képest eltérő gondolkodásmódot képviselő, 20-as, 30-as éveikben járó kínai generáció tagjai – akik saját maguk komoly szülői nyomás alatt nőttek fel –, gyakran kérdőjelezik meg a túlzott elvárásokat illető nevelési módszert. A kommunista párt egyik hivatalos lapjában, a Csongkuo Csingnian Paóban tavaly nyáron megjelent, nagy visszhangot kiváltó, 12 ezer fő megkérdezésén alapuló közvélemény-kutatás válaszaiból az derült ki, hogy nem boldogok a kínai gyerekek.

Ezért 78 százalék szerint a társadalom a felelős, mintegy 51 százalék szerint elsősorban a szülők okolhatók, 44,3 százalék szerint pedig az iskolák is. Az idézett közvélemény-kutatásban a lakosság 85,2 százaléka vélte úgy, a gyerekeknek boldogabb lenne az életük, ha házifeladat-készítés és különórákra járás helyett több időt fordíthatnának játékra. A válaszolók túlnyomó többsége úgy vélte, a gondtalan gyermekkor hiánya a gyerekek testi és szellemi egészségére károsan hathat, a jelenlegi oktatási rendszer megutáltatja a gyerekekkel a tanulást, megöli a kíváncsiságot és a kreatív gondolkodást.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.