Szenzációs: emberi erővel repült a helikopter

64,11 másodpercen át tartózkodott a levegőben, 3,3 méter magasra emelkedett az emberi erővel hajtott helikopter.

kn
2013. 07. 15. 12:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szokatlanul nagy méretei – például 3,7 méteres magassága – ellenére pilóta nélkül csak 55,5 kilogrammot nyomó repülő szerkezet, amelyet Todd Reichert pilóta és társfejlesztő pedállal hajtott, 64,11 másodpercen át tartózkodott a levegőben, 3,3 méter magasra emelkedett és „repülés” közben nem lépett ki egy 10-szer 10 méteres négyzetből.

A június 13-án egy torontói futballstadionban felállított rekordot a héten hitelesítette a lausanne-i (Svájc) székhelyű Nemzetközi Légisportszövetség (FAI), s ezzel a torontói egyetem fejlesztőcsapatának sikerült elnyernie a 250 ezer dollárral járó Igor I. Sikorsky-díjat, amelyet 1980-ban hívott életre az Amerikai Helikoptertársaság (AHS) egy ilyen teljesítmény jutalmazására.

Az elmúlt évtizedekben több kísérlet is történt a pedálos helikopter megalkotására, de egyiknek sem sikerült teljesítenie a szigorú feltételeket, melyek szerint az emberi erő hajtotta repülő szerkezetnek három méternél magasabbra kell emelkednie, legalább 60 másodpercen át kell lebegnie, és nem léphet ki a 10×10 méteres kockából. Sokan megvalósíthatatlannak tartották a célt.

A lábmeghajtású helikopter reptetése a torontói egyetem csapatának is csak egy öt napig tartó maratoni próbálkozás végén, az utolsó kísérletre sikerült. Az Atlas nevű járművet kifejlesztő csapat, a külön e célra AeroVelo néven létrehozott garázscég tagjai hangsúlyozzák, a technikai megoldások, például a szénszálas építőelemek alkalmazása mellett fontos, hogy a pilóta ne legyen nehezebb 80 kilónál és bírja izomerővel a pedálozást. Az Atlast hajtó Todd Reichert aerodinamikai mérnök, profi gyorskorcsolyázó és kerékpározó a maga 75 kilójával kiválóan megfelelt e követelményeknek.

Az Igor I. Sikorsky-díjat az 1919 és 1939 között az Egyesült Államokban élő orosz mérnök és pilóta emlékére alapították, bevallottan nem gyakorlati haszonnal járó fejlesztések ösztönzésére, hanem a fiatal mérnökök kreativitásának és szakmai hozzáértésének tesztelésére. „Ez egy kicsit olyan, mint elsőnek megmászni a Mount Everestet. Annak bizonyítása, hogy az ember képes rá” – magyarázta Mike Hirschberg, az AHS igazgatója.

A győztesnek ítélt díj eredetileg 10 ezer dollár volt, de évről évre emelkedett, míg 2009-ben negyedmillió dollárban állapították meg az összegét.

Egy kaliforniai csapat 1989-ben megpróbálta elnyerni a díjat, de szerkezetük nem emelkedett elég magasra, és nem tudott kellő ideig a levegőben maradni. A korábbi rekordot a japán Nihon Egyetem diákjai állították fel 1994-ben egy 20 másodperces „repüléssel”.

A Sikorsky-díjjal járó pénzből a Torontói Egyetem diákcsapata folytathatja a kísérletezést. Következő céljuk egy olyan ultrakönnyű kerékpár, amellyel 120 kilométeres sebességet lehet elérni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.