120 éves a moszkvai GUM áruház

Sztálin halála után merték újra megnyitni, addig hivatalnokok irodáiként és szolgálati lakásokként üzemelt az egykori kultikus nagyáruház.

tt
2013. 08. 05. 13:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még néhány hónapot várni kell az egykori Állami Nagyáruház (eredeti neve Felső Kereskedősorok) hivatalos születésnapjára, hiszen a 16 ezer négyzetméteres üvegfödém alatti három passzázsát 1893. december 2-án nyitották meg a Kremllel szemben. A születésnapi ünnepségek azonban már július elején megkezdődtek egy Christian Dior divatbemutatóval a Vörös téren, a Lenin Mauzóleum közelében ez alkalomból felállított futurista pavilonban.

A párizsi divatház jól ismeri a GUM-ot: 1959-ben manökenjeit itt fényképezték hosszú ruhákban és széles kalapokban, a háttérben az áruház kíváncsi vásárlóival. Mára a szovjet állami üzletek sivár kirakatait felváltotta a Burberry, a Calvin Klein és a Gucci, a Kreml vörös falai pedig Louis Vuitton boltjának kirakatüvegében tükröződnek. „Legfontosabb partnereink a luxusmárkák” – mondta Timur Guguberidze, az áruház igazgatója. „A GUM-ot azonban a szovjet időkben átépítették, és nem akarunk megfeledkezni erről az időszakról sem”.

2008-ban például Gasztronom N°1 (egyes számú élelmiszerbolt) néven csemegeüzlet nyílt a GUM-ban. A napi 24 órán át nyitva tartó üzletben kapható olasz felvágott, francia sajt és pezsgő, vodka és kaviár, de megtalálhatók itt a Szovjetunió idejének népszerű termékei is: a papírpohárban árult körteillatú limonádé, a nyírfaszirup háromliteres üvegekben, és a tölcséres fagylalt

 

Gyenyisz Romogyin történész szerint a GUM jelenlegi vezetése a szovjet idők nosztalgiájára játszik. A recept működik: évente mintegy 15 millió látogatója van az áruház három szintjén működő több mint 400 üzletnek, kávéháznak, mozinak.

A Bosco Di Ciliegi orosz cég, amely az államtól 2040-ig bérli a helyiségeket, részleteket nem közölt, csupán annyit, hogy a vállalkozás igencsak jövedelmező. „Kereskedelmi jellegén túl a GUM mindig is Oroszország történelmét tükrözte, a XIX. század végi műszaki fejlődéstől a legutóbbi húsz év átalakulásáig” – mondta Gyenyisz Romogyin.

 

1893-as nyitásakor a milánói Galleria Vittorio Emmanuele II mintájára Alekszandr Pomerancev orosz építész által tervezett áruház egyedülálló volt a cári Oroszországban, sőt méretét tekintve egész Európában is. Az 1917-es forradalom után a híres parfüm-, selyem- és csemegeüzletek helyiségeiben közigazgatási hivatalok működtek, sőt hivatalnoki lakások voltak. A kormány többször is le akarta bontatni, de végül elállt ettől a tervtől.

 

Sztálin 1953-as haláláig várni kellett az áruház rehabilitálására. A GUM-ot rekordidő alatt újították fel, és 1953. december 24-én ismét megnyitotta kapuit. Régi fényét visszanyerve a moszkvaiak kedvenc helye lett: többórás sorbaállás árán a Szovjetunióban hiánycikknek számító termékeket, nyugati kozmetikumokat, jugoszláv cipőket, keletnémet fehérneműt és indiai teát is lehetett itt kapni.

A Szovjetunió bukása után ismét sorban állás kezdődött, de ezúttal az első nyugati butikok – az Yves Rocher és a Galleries Lafayette – megnyitásakor. Ezeket azóta még nevesebb márkák váltották fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.