Három expedíciót hiúsított meg a jégmező

Az északi sark jégmezőinek olvadási folyamata idén megállt, a jég felülete rekordméretűre nőtt, és ez több expedíciót is váratlanul ért.

2013. 10. 02. 11:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Sarki út elnevezésű expedíció, amelynek keretében Sébastien Roubinet és Vincent Berthet keletről nyugati irányba tartva szelte volna át a Jeges-tengert az alaszkai partok és a Spitzbergák között sítalpas légpárnákkal, árboccal és két vitorlával felszerelt katamaránján, valamint Charles Hendrich útja, aki evezve kelt volna át az Északnyugati-átjárón, egyaránt meghiúsult: a jégtáblák közé rekedve fel kellett hagyniuk céljukkal.

A harmadik és legnagyobb, a Tara Océans Polar Circle nevű vállalkozás keretében hét hónap alatt járták volna be segítség nélkül a Tara nevű kétárbocossal – tudományos kutatásokat végezve – a Jeges-tengert a szibériai Északkeleti- és a kanadai Északnyugati-átjárón át, amelyek a nyári jégmező olvadása következtében általában járhatóak. A Tarának azonban egy kanadai jégtörő segítségét kellett igénybe vennie, hogy kiszabaduljon a 95 százalékban ismét befagyott Északnyugati-átjáróból, hogy folytathassa útját Grönland felé.

Anélkül, hogy lényegesen ellentmondana a nyári jégmező 1981 óta tapasztalt gyorsuló olvadása tendenciájának, az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA szeptember közepén műholdak segítségével megállapította, hogy a jégmező felülete 5,10 millió négyzetkilométer volt az előző évi 3,41 millió négyzetkilométerrel szemben. Utóbbi rekordmértékű olvadásnak számított a mérésék kezdete óta.

Egyes klímaszakértők tavaly a nyári jégmező rövid időn belüli teljes elolvadását jelezték előre, aminek következtében a Jeges-tengeren hat hónapra szabaddá válna az út az Európa és Ázsia között közlekedő tartályhajók és más konténerszállító hajók számára.

Az oroszországi Északkeleti- vagy a kanadai Északnyugati-átjárón át az Európa–Ázsia távolság átlagosan 40 százalékkal rövidebb, mint a Szuezi- és a Panama-csatornán átvezető hagyományos útvonalak. Ezáltal a nemzetközi tengeri szállító cégek jelentős időt és üzemanyagot takaríthatnának meg.

Nem osztja ezt a véleményt Frédéric Lasserre, a québeci Laval Egyetem geológiai tanszékének tanára. A Revue Européenne de Geographie című szakfolyóiratban 2011-ben megjelent tanulmányában arról írt, hogy a tengeri szállítók többsége kevés érdeklődést tanúsít az új útvonalak iránt. A kutató 150 nemzetközi tengeri szállítócég körében végzett felmérést, és két fontos nehézségre hívta fel a figyelmet.

Először is hatalmas beruházást igényelne, hogy a jégmezők között hajózni képes járműveket építsenek. Másrészt viszont ott vannak az ismeretlen éghajlati tényezők, amelyek az előre nem látható „évszakos és esetleges változékonyságok miatt” – akárcsak idén – lezárhatják az orosz és a kanadai átjárót. Emiatt viszont jelentősen késnének a szállítmányok, a jégtörők igénybevétele is alaposan megnövelné a költségeket. A kutató elismerte ugyanakkor, hogy a jégmező olvadásának köszönhetően a helyi szállítás mind az orosz, mind a kanadai útvonalon jelentősen megnőtt az elmúlt években.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.