A használt anyagnak nincs köze a DNS-hez, inkább arra a funkcióra utal, hogy így lehetőség nyílik a fémek származási helyének pontos megállapítására. A megoldás lényege, hogy egy helikopter repül el a vezetékek felett és eloszlat rajtuk egy zöldes színű különleges anyagot, amely UV-fény alatt láthatóvá válik. Ezáltal pontosan nyomon követhető, hogy egy ellopott rézkábelt honnan vágtak le a tolvajok. Az anyag ráadásul rákerül a bűnözők ruhájára és bőrére is, így hozzájárul a lebuktatásukhoz.
A német vasút már 2011 óta használja az eljárást eszközei megjelölésére és kiaknázza azt a lehetőséget is, hogy a mesterséges DNS-nek számos különböző változata érhető el, így az egyes berendezések akár személyre szabott kódokkal is elláthatók. E kódok alapján pontosan kideríthető, hogy az adott darabot melyik vágányszakaszról lopták el. Az anyag felvihető alumíniumra, vasra, bronzra, rézre. A társaság azután volt kénytelen lépni, hogy 2010-hez képest 2011-ben átlagosan több mint 30, egyes tartományokban azonban több mint 100 százalékkal nőtt a vágánylopások száma. Az okozott kár 2011-ben kereken 11 millió euró volt.