„Ez nem vicc, hanem élet-halál kérdés”

Járványok és megszámlálhatatlan haláleset: 2,5 milliárd ember nem jut hozzá megfelelő illemhelyhez.

kn
2013. 11. 19. 12:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ban Ki Mun hangsúlyozta, hogy mintegy 2,5 milliárd ember nem jut hozzá megfelelő illemhelyhez, és több mint 1 milliárdan a természetben végzik a dolgukat. Mindez olyan problémát jelent, amely megelőzhető járványok okozta megszámlálhatatlan halálesethez vezet.

„Le kell számolnunk a tabukkal, és elsődleges globális fejlesztési céllá kell tenni a higiénia mindenki számára való biztosítását” – hívta fel a figyelmet világnapi üzenetében a főtitkár. Az ENSZ 2013. július 24-én nyilvánította a vécé világnapjává november 19-ét.

Ban Ki Mun emlékeztetett arra, hogy minden évben több mint 800 ezer 5 év alatti gyermek hal meg elsősorban a nem megfelelő higiénia miatt fellépő heves hasmenés következtében.

A világszervezet vezetője rámutatott arra, hogy a higiénia életbevágóan fontos az ember és a környezet egészsége szempontjából. A világnap alkalmából Ban Ki Mun kampányt hirdetett annak elérésére, hogy 2025-re senkinek ne kelljen a szabadban végezni a dolgát és felére csökkentsék azoknak a számát, akik nem jutnak megfelelő illemhelyhez.

A főtitkár utalt arra is: ha az iskolák megfelelő illemhellyel rendelkeznek, több mint 10 százalékkal növekedhet meg azoknak a lányoknak a száma, akik iskolába járnak. Ha a nők otthonaikban rendelkeznek vécével, kevesebb erőszakos cselekménynek vannak kitéve.

Egy közelmúltban nyilvánosságra hozott jelentés arra mutatott rá, hogy a lányok vonakodnak iskolába járni, ha ott nincs normális vécé. A nőkre és a lányokra is az erőszak veszélye leselkedik, amikor kimennek otthonukból, hogy könnyítsenek magukon.

Az ENSZ főtitkára őszinte és nyílt vitát sürgetett az illemhelyek és a higiénia fontosságáról. Csak így javítható az emberiség egyharmadának egészsége és jóléte – fogalmazott Ban Ki Mun, hozzátéve: „Ez a vécék világnapjának a célja.”

A fejlett egészségügyi berendezésekhez való hozzáférés jótékony hatással lehet a gyerekek kognitív képességeire, és az alacsony költségvetésű, vidéki területeket érintő higiéniai programok segíthetik a fiatalok szellemi fejlődését – derült ki a Világbank új jelentéséből.

A dokumentumot a keddi vécévilágnaphoz igazítva hozták nyilvánosságra. A jelentés készítői azt vizsgálták, hogy az olcsó latrinák bevezetését és használatának népszerűsítését szolgáló Total Sanitation Campaign elnevezésű indiai kezdeményezés hogyan befolyásolta azon gyerekek kognitív – észlelési, emlékezeti, gondolkodási, tanulási – teljesítményét, akik már egészen kis korukban megtapasztalták a program jótékony hatásait.

„Kutatásunk szerint azok a hatévesek, akik már életük első éveiben érezték az indiai egészségügyi program hatását, nagyobb valószínűséggel ismertek fel betűket és egyszerű számokat a tanulási teszteken, mint azon társaik, akik kimaradtak a kezdeményezésből” – mondta Dean Spears, a jelentés vezető szerzője.

Hozzátette, a tanulmány azt sugallja, hogy az indiaihoz hasonló alacsony költségvetésű, vidéki területeket érintő higiéniai stratégiák jótékony hatással lehetnek a gyerekek kognitív fejlődésére. A Világbank szerint jelenleg világszerte több mint 2,5 milliárd ember nem jut hozzá megfelelő illemhelyhez, és több mint egymilliárdan a természetben végzik dolgukat.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.