A hálaadás napját követő „fekete péntek” a karácsonyi ajándékvásárlási szezon első napja az Egyesült Államokban, amikor a kereskedők jelentős árengedménnyel igyekeznek áruházaikba csalogatni a vevőket. Az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően a nagy áruházláncok közül több is már csütörtök kora este megnyitja boltjait a nagy árengedményekre vadászók tömegei előtt. Az üzletek számára rekordbevételt jelentő „fekete csütörtöktől” és „fekete péntekről” szóló tudósítások rendszerint tumultuózus jelenetekről és a vásárlók közötti erőszakos összecsapásokról számolnak be.
Az amerikai Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség becslése szerint az idei négynapos hálaadási hétvégén 140 millióan adják a fejüket vásárlásra.
Sokan olyannyira az árengedményekre összpontosítottak, hogy már a hálaadás estéjén elkezdtek vásárolni vagy beálltak a másnap reggel nyitó üzletek előtti sorokba. A jeles napnak természetesen önálló honlapja is van, a BlackFriday.com, amelyen számos árengedményről lehet információkat szerezni, nem csoda, hogy 1,4 millión kedvelik és követik a Facebookon.
November utolsó péntekje ironikus módon egy másik világnap is, a „Ne vásárolj semmit!”-nap. A Ted Dave által alapított nap vidám és kritikus tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen.
Az Egyesült Államokból érkező hírek és fotók alapján nem nehéz megállapítani, hogy a két ellentétes irányzatból a „fekete péntek” nyert. Igaz, Amerikának több mint a fele nem tervez mára vásárlást, illetve a hétvégén sem kezdi meg a nagy költekezés szezonját. A szeretet ünnepének előkészületeit...
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!