Az olasz kormány, Veneto tartomány és Velence város egyezsége értelmében a 2016-ig megépülő új csatornán fokozatosan terelnék el a helyiek mindennapi életét megzavaró óriáshajókat, amelyek elsősorban a város történelmi központjának számító Giudecca-csatornán és a Szent Márk tér homlokterében haladnak el.
A velencei hajószabályozáshoz nagyban hozzájárult az a mozgalom, amely a toszkánai Giglio szigeténél 2012 januárjában zátonyra futott Costa Concordia tengerjáró szerencsétlensége után alakult.
A mozgalom vezetői ugyanakkor elmondták, a lagúnák városában az utóbbi másfél évtizedben elszaporodott, gyakran sok emelet magasságú hajók elterelése csak félmegoldás, hiszen a városközpontot kikerülő új csatorna megépítése egyéb súlyos környezeti hatásokat fog maga után vonni.
A velenceiek gyakran panaszkodnak a rengeteg energiát felhasználó hajók környezetkárosító hatásai miatt, a hivatalos adatok szerint csak tavaly 661 óceánjáró szennyezte a vízen elterülő várost. A környezetvédők emellett attól is tartanak, hogy a monstrumok a város talapzatát is kikezdik.
A kedd este elfogadott megállapodás értelmében 2014. november 1-jétől a 96 ezer tonnásnál nagyobb, 3000-3500 utast szállító kirándulóhajók nem használhatják a Szent Márk-medencébe torkolló két nagy csatorna egyikét, a Giudeccát, emellett már a jövő év elejétől 20 százalékkal csökkentik a 2012-es szinthez képest a Szent Márk tér előtt, a Giudecca-csatornán elhaladó 40 ezer tonnásnál nagyobb hajók számát.
Főszezonban jelenleg akár napi kilenc nagy kirándulóhajó is megfordul a Szent Márk térnél, a jövőben legfeljebb öt hajó egy időben való horgonyzását engedélyezik, és csak napfelkelte, illetve a napnyugta idején engedélyezik be-, illetve kihajózásukat. Januártól megtiltják a kompok forgalmát is a Giudeccán, ami a kormány szerint a Szent Márk térre érkező hajók számának 25, a szennyezőanyag-kibocsátás 50 százalékos csökkenését vonja maga után.
A műemlék főtér közeléből kitiltott óceánjárók a jövőben a szárazföldön fekvő Marghera városrész egykori ipari kikötőiben tehetik partra utasaikat. Az utóbbi másfél évtized alatt a világ egyik legfontosabb kikötővárosává vált Velence új vízi elkerülőútja a tervek szerint két év alatt készülhet el.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!