Advent második vasárnapja, amikor hirtelen kétszeresére növekszik a Jézus Krisztus eljövetelét szimbolizáló fény a koszorún – a három lila és egy rózsaszín gyertya közül már kettő ég e naptól egy héten át –, idén történetesen egybeesne egy minimális publicitást kapó egyházi ünneppel, a szeplőtelen fogantatással. Jó alkalom ez tehát arra, hogy tisztázzuk, miről is szól ez az ünnep valójában. (Annak ellenére, hogy advent második vasárnapja lévén magával a főünnepi szertartással és igével egy nappal később találkozhatunk a templomokban. A napra kijelölt szentírási helyekért látogasson IDE.)
A Magyar Katolikus Lexikon fogalommeghatározása szerint a szeplőtelen fogantatás olyan fogantatás, amelyet Isten megőriz az áteredő bűntől, vagyis az első emberpár eredeti bűnétől – ettől szabadítja meg az embert a keresztelés, és kezdődik minden tiszta lappal.
Juhász Gyula: Karácsony felé (1902)
Szép Tündérország támad föl szívemben
Ilyenkor decemberben.
A szeretetnek csillagára nézek,
Megszáll egy titkos, gyönyörű igézet,
Ilyenkor decemberben.
...Bizalmas szívvel járom a világot,
S amit az élet vágott,
Behegesztem a sebet a szívemben,
És hiszek újra égi szeretetben,
Ilyenkor decemberben.
...És valahol csak kétkedő beszédet
Hallok, szomorún nézek,
A kis Jézuska itt van a közelben,
Legyünk hát jobbak, s higgyünk rendületlen,
S ne csak így decemberben.
Az üdvtörténetben nem kell sokat keresgélni szeplőtelen fogantatás eseményére, ugyanis mindössze egyszer történt ilyen: Szűz Mária esetében. Ez az ünnep tehát nem Jézus fogantatására utal, hanem édesanyjáéra, Máriáéra. Ennek tényét – Mária születésétől mentes az áteredő bűntől – noha „csak” IX. Piusz pápa hirdette ki 1854-ben, a 431-es efezusi zsinatig eleve elfogadott volt Mária „második Éva” szerepe – ekkor született az első Mária-dogma is: Mária valóban „Isten-szülő” (Theotokosz).
Az egyházi írók a zsinat előtt is Mária testi-lelki szentségét hangsúlyozták, tükröződött a meggyőződés Mária valamiféle kiváltságáról, a zsinat után pedig Keleten is olyannyira megerősödött egy ilyen irányú gondolkodás, hogy az 1054-es egyházszakadás sem roncsolta össze ezt. Mária fogantatását egyébként ráadásul mintegy két évszázaddal korábban kezdték Keleten ünnepelni, mint Nyugaton, a XIII. században pedig már gondolatilag létezett is Mária szeplőtelen fogantatásának ünnepe, illetve magyarázata. (Érdekes talán, hogy a kételkedők közül kettőt is szentté avatott később az egyház: Aquinói Szent Tamást és Szent Bernátot.)