Nem is kell ahhoz „nagyon” vallásosnak lenni, hogy az ember ráérezzen: a karácsonyra valahogyan készülni kell. Másképpen megfogalmazva, a karácsonyra nem akárhogyan kellene készülnünk. A lelki ráhangolódás időszaka kezdődik advent első vasárnapjával, amihez a nyitott szemű és fülű ember rengeteg segítséget kap, még ebben a harsány világban is.
Átgondolva mindennapi életünket fogadalmakat tehetünk, lemondásokat fogalmazhatunk meg, köthetünk adventi koszorút, gyújthatunk gyertyát, mehetünk roratéra (rövid hajnali mise bármelyik templomban, ez a születendő Jézusra Máriával együtt várakozás jelképe), közel engedhetjük magunkhoz a csendet, de ez egyáltalán nem kell hogy együtt járjon depresszióval, sőt sokak tapasztalata éppen azt mutatja, hogy a nyüzsitől két lépés távolságból a jó dolgok sokkal könnyebben észrevehetők, befogadhatók.
Aki úgy dönt, ebben a négyhetes időszakban akár Ferenc pápa is lehet a személyes lelki vezetője, a szentatya ugyanis saját adventi kalendáriumot eszkábált össze, amelyből időről időre az MNO készületi naptárja is kölcsönvesz majd gondolatokat. A pápa amúgy nem kér tőlünk nagyot, de még csak sok időt sem: advent első vasárnapi ajánlata ugyanis mindössze annyi, hogy gyújtsuk meg a koszorú első lila gyertyáját, és legyen „mindennapos Isten-kapcsolatunk”.
A magyarság fővárosának valahogy szerencséje van, hogy a Vörösmarty téri sült kolbász illatát de facto nem érezni már a Velencei-tavi nyaralás közben is, a karácsonyi vásár a korábbi visszafogott idejében, csak november legvégén indult el, nem az őszi bálidény kellős közepén. Megvan ugyanis mindennek a maga ideje.
Megvolt az ideje az advent kialakulásának is. A készület hagyománya a 4. században alakult ki, a vízkeresztkor tartott keresztelések előtt háromhetes előkészületi időt tartottak. A következő dekádban már a karácsonyra, Krisztus születésére készültek lelkileg a keresztények az ünnep előtt hat hétig, ebből alakult ki végül a négyvasárnapos terminus. A várakozás nemcsak a születésre irányul, hanem az utolsó ítélet eljövetelére is, ennek a formája a böjt, illetve a lelki és tettekben megnyilvánuló jó cselekedetek.