Ez az advent valahogy csendesebbnek ígérkezik

Ezernyi fogás, ötlet, gyakorlat segít, hogy az advent végén más emberként kuporodjunk oda a karácsonyfához.

2013. 12. 01. 9:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem is kell ahhoz „nagyon” vallásosnak lenni, hogy az ember ráérezzen: a karácsonyra valahogyan készülni kell. Másképpen megfogalmazva, a karácsonyra nem akárhogyan kellene készülnünk. A lelki ráhangolódás időszaka kezdődik advent első vasárnapjával, amihez a nyitott szemű és fülű ember rengeteg segítséget kap, még ebben a harsány világban is.

Átgondolva mindennapi életünket fogadalmakat tehetünk, lemondásokat fogalmazhatunk meg, köthetünk adventi koszorút, gyújthatunk gyertyát, mehetünk roratéra (rövid hajnali mise bármelyik templomban, ez a születendő Jézusra Máriával együtt várakozás jelképe), közel engedhetjük magunkhoz a csendet, de ez egyáltalán nem kell hogy együtt járjon depresszióval, sőt sokak tapasztalata éppen azt mutatja, hogy a nyüzsitől két lépés távolságból a jó dolgok sokkal könnyebben észrevehetők, befogadhatók.

Aki úgy dönt, ebben a négyhetes időszakban akár Ferenc pápa is lehet a személyes lelki vezetője, a szentatya ugyanis saját adventi kalendáriumot eszkábált össze, amelyből időről időre az MNO készületi naptárja is kölcsönvesz majd gondolatokat. A pápa amúgy nem kér tőlünk nagyot, de még csak sok időt sem: advent első vasárnapi ajánlata ugyanis mindössze annyi, hogy gyújtsuk meg a koszorú első lila gyertyáját, és legyen „mindennapos Isten-kapcsolatunk”.

 

A magyarság fővárosának valahogy szerencséje van, hogy a Vörösmarty téri sült kolbász illatát de facto nem érezni már a Velencei-tavi nyaralás közben is, a karácsonyi vásár a korábbi visszafogott idejében, csak november legvégén indult el, nem az őszi bálidény kellős közepén. Megvan ugyanis mindennek a maga ideje.

Megvolt az ideje az advent kialakulásának is. A készület hagyománya a 4. században alakult ki, a vízkeresztkor tartott keresztelések előtt háromhetes előkészületi időt tartottak. A következő dekádban már a karácsonyra, Krisztus születésére készültek lelkileg a keresztények az ünnep előtt hat hétig, ebből alakult ki végül a négyvasárnapos terminus. A várakozás nemcsak a születésre irányul, hanem az utolsó ítélet eljövetelére is, ennek a formája a böjt, illetve a lelki és tettekben megnyilvánuló jó cselekedetek.

Az adventről az első, ami mindenkinek az eszébe jut, a koszorú (a szimbólumokról részletesen keretes írásunkban tolmácsoljuk Török Csaba atya gondolatait). A fenyőgallyakból font keréken a bűnbánatot szimbolizáló lila szín uralkodik, ezen tör át a harmadik vasárnapon kigyúló öröm-rózsaszín.

Hagyománya van a kifejezetten titkos jó cselekedeteknek is, amit akár most ki is próbálhat egy-egy munkaközösség vagy nagy család: húzásnak hívják ezt a játékot, a szabályai szerint a játék kezdetén mindenki beleteszi a nevét egy kalapba, majd mindenki húz, és titokban a kedvében jár mindenki karácsonyig annak, akit húzott. Igen hasznos ide is, oda is

Ajándékozás – Magának a karácsonynak a megünneplése mára teljesen átváltozott. Az ajándékozás régen nem az ajándék anyagiakban való lemérhetőségében merült ki. Maga a tartalom, hogy törődöm a másikkal, gondom van rá, ezt jelentené. A szeretetem egy részét átadom neki, és ő ezt elfogadja. Gondoljunk bele, ha a szerelmes egy szál rózsával megy a randevúra, nem fogják rajta számon kérni, hogy miért nem hatvan szál rózsával ment. A háromkirályok sem a kis Jézus babaszobáját rendezték be

 

Várni – Igazából engedni kellene az adventet adventnek, jelentése szerint várakozásnak lenni. Ne csináljunk belőle előkarácsonyt, az ünnep december 25-én kezdődik. És jöjjünk rá arra, hogy mennyire jó is várakozni. Gondoljuk végig, mennyire kevés a várakozás az életünkben, pedig mennyire fontos. A földműves várja az év bizonyos szakaszát, nem tudja siettetni. A kismama is kilenc hónapig várakozik gyermeke születésére, a fiatalok is várnak arra, hogy megkezdődjön a nagybetűs élet – rengeteg pozitívumot szabadít fel bennünk a várakozás. Ha megtanulnánk újra várakozni, az például nagy ajándék lenne adventtől. A profán élet kereteit tekintve kijelölhetnénk négy estét, amikor telefon, tévé, számítógép ki van kapcsolva, helyette beszélgetünk, egy kis zenét hallgatunk, könyvet olvasunk. Ezenkívül a hajnalokat ha fölfedezi az ember, az is sokat adhat.

 

Koszorú – Rajta négy nagy fehér gyertya, amelyek a vasárnapokat jelentették, és kis pirosak a hétköznapoknak megfelelően. Vizuálisan segített advent megjelenítésében. Ez már karácsonyi szimbolika: ugyanúgy a karácsonyfát is ott „találták ki”, a németországi evangélikus egyház körében.

 

Rorate – A mise a „Rorate coeli – Harmatozzatok, egek, onnan felülről” kezdetű énekből kapta a nevét. A mai ember számára talán nem nagyon világos a bibliai kép, de a magyarázata ebben áll: az Isten kegyelme, áldása úgy száll le az égből a földre, ahogy hajnalban a harmat megnedvesíti a földet. Nem viharban, felhőszakadásban. Ne feledjük, félsivatagos területen élt a Biblia népe, ahol eső tán csak félévente van, a harmatból él minden növény és állat.

 

Színek – Az egyház mindig is a liturgia jelképeivel fejezte ki a változást. Adventben a mise ruhaszíne lilára vált, ez a megtérésnek, a bűnbánatnak a gondolatát hívja elő, önvizsgálatra, önmagunkkal való szembenézésre ösztökél. Dísztelenebb a templom is. Jelképe ez annak, hogy ilyenkor az ember visszafogja önmagát, testi önmegtartóztatást is vállal. Természetesen nem ugyanúgy, mint nagyböjtben. Itt nem annyira a testi böjtölés, hanem az önmagunkba térés a fontos: érdemes visszaszorítani a zajforrásokat, elcsöndesedhetünk, és emberi találkozásokra is nagyon megfelelő ez az időszak. A „meghallgató” magatartással kialakul egyfajta csöndesség az emberben. A belső pusztaságunkban pedig meghalljuk Isten szavát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.