A House of Mandela borászat Thembu kollekciója – neve a néhai polgárjogi harcos származására, a xhosza nép thembu törzsére utal – a Mandela család első kereskedelmi vállalkozása – mondta el az újságíróknak Makaziwe Mandela a kollekció amszterdami bemutatásakor.
„Családként mindig is szerettük volna elmesélni a Mandela-ház történetét, amely nem csupán az édesapámról szól, hanem arról, hogy ő honnan jött és hol vannak a mi gyökereink” –mondta.
A Mandela borok már Dél-Afrikában és a világ más pontjain is beszerezhetőek. A Hollandiában forgalomba kerülő négy változatot – a pinot noir és a közönséges dél-francia cinsaut keresztezésével világra jött Pinotage, egy kifejezetten a holland piacra szánt tüzes merlot, egy gyümölcsös chardonnay és egy élénk sauvignon – 5,49 eurós (1700 forint) ajánlott fogyasztói áron értékesítik.
A néhai dél-afrikai elnök lánya szerint a borpiacra való belépés gondolata Mandela 85. születésnapja után merült fel először. Az álom 2010-ben vált valóra, amikor Makaziwe és lánya, Tukwini beindította saját borászatukat a Nyugati-Fokföld tartomány borgazdaságaiból származó szőlőkre támaszkodva.
A munkálatokat ma már a 36 esztendős vincellér, Erlank Erasmus segíti, és a borokhoz használt szőlőket a méltányos kereskedelem (fair trade) szellemében működő gazdaságokból szerzi be a pincészet.
Dél-Afrika borexportja tavaly megdöntött minden korábbi rekordot. Az ország legnagyobb felvevőpiacának számító Nagy-Britanniában 21 százalékkal nőt a dél-afrikai bor eladása, elérve a 111,2 millió litert.
A dél-afrikai borok nemzetközi népszerűsítésével foglalkozó Wines of South Africa szervezet szerint a Németországba irányuló kivitel 24 százalékkal, az Oroszországba irányuló export 18 százalékkal növekedett.