Az ördög Chanelt visel – avagy életképek a 20-as évekből

A húszas évek füstös, mámoros íze a divatra is nagy hatással volt.

Kötél Kinga
2014. 08. 28. 9:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban most egy izgalmas időutazáson vehetünk részt. A szépség és a reklám – A női ideál alakulása a 20. század első felében című kiállítás az 1900-as évektől az 1940-es évek végéig tekinti át a változó divatirányzatokat, egyúttal alkalmat ad a női szépségideál és a divat változásának nyomon követésére a 20. században. Az egyes korszakok hangulatát és életérzését enteriőrök, fotómontázsok, korabeli ruhák, cipők és egyéb kiegészítők segítik felidézni. A század egyik legizgalmasabb időszakát vettük górcső alá. Nézzük, milyenek voltak a „húszas évek”.

Létezett egy város, ahol minden varázslatos és mámorító volt. Ahol esténként összegyűltek a baráti társaságok, ahol szerelmesek andalogtak és idősek nosztalgiáztak. Nevettek a flitterektől csillogó központban, fényárban úszott a Ritz, a divat fővárosa bódult a füstös, parfümözött nők illatától. Luxus és csillogás jellemezte Párizst az első világháborút követően, ahol egy időre minden tökéletesnek tűnt. És ez a „tökéletesség” a tengerentúlról, Amerikából jött.

A világ táncolt a dzsessz ritmusára. A beülős helyek egyre népszerűbbek lettek. Az élet éjszaka sem állt meg. Táncoltak a kávéházban, az utcán, még otthon is. Színházba jártak, sportoltak, nagyvilági életet éltek.

A kor híres divatdiktátora, Gabrielle „Coco” Chanel azt vallotta, hogy a divat csak akkor jó, ha szabadságot ad a nőknek. Új életstílus körvonalazódott, amely, mondhatni, megalapozta a mai szingli nő fogalmát. A modern nő megtestesítője a „fiús lány” lett, cérnavékony alakjával és fejére simuló bubi frizurájával, aki dolgozik, cigarettázik, sportol, autót vezet, s már férfikísérő nélkül is mutatkozik nyilvános helyeken.

Magyarország az első világháború után nagyon nehéz helyzetbe került. A trianoni békediktátumot az egész ország gyászolta. Az emberek a ruházkodásukkal is kifejezték tiltakozásukat. A férfiak fekete díszmagyarral, a nők népies, magyaros viselettel. A háború felforgatta az addigi polgári értékrendet, megváltozott az életszemlélet. Az ifjúság felszabadultabb, vidámabb életre vágyott, a nők több jogot követeltek maguknak.

A divat a csőszerű, térdig érő ruha lett. Hegyes orrú, félmagas sarkú félcipőt viseltek hozzá. Ekkor kezdtek a nők sminkelni, a szemet és a szájat hangsúlyozták, a szemöldököt vékonyra kiszedték. Népszerűvé váltak a bizsuk. A táncruhák csillogó, színes vagy pasztell árnyalatú darabjait rojtokkal és bojtokkal bolondították meg. Az anyagok is megújultak: matt selyem, tweed, dzsörzé, kreppzsorzsett; megjelent a nejlonszál. Kedvelték a kötött anyagokat, ebből készültek a kardigánok, pulóverek és jumperek. Nagyon divatosak voltak a bundák. Később berakásokkal, színes kövekkel, kézzel készített, iparművészeti értékű hímzésekkel díszítették a ruhákat. A hölgyek a korábbi halcsontos fűzők helyett korszerű, rugalmas anyagú mídereket hordtak alakformálás céljából. A míder főleg a mell leszorítására szolgált, hogy az minél laposabbnak hasson. Megjelent a trikókombiné és a pizsama, melyeket nagy divatházak a legfényűzőbben állítottak elő. Lanvin és társai elővették a szatént, a selymet, és a legkáprázatosabban álmodták meg eme ruhadarabokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.