A háború hosszú, de a szoknyák rövidek

1910-ben a viselet egyre kényelmesebbé vált. Míg a férfiak a harctéren küzdöttek, munkájukat az asszonyok végezték el.

Kötél Kinga
2014. 11. 11. 13:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban most egy izgalmas időutazáson vehetünk részt. A szépség és a reklám – A női ideál alakulása a 20. század első felében című kiállítás az 1900-as évektől az 1940-es évek végéig tekinti át a változó divatirányzatokat, egyúttal alkalmat ad a női szépségideál és a divat változásának nyomon követésére a 20. században. Az egyes korszakok hangulatát és életérzését enteriőrök, fotómontázsok, korabeli ruhák, cipők és egyéb kiegészítők segítik felidézni. A kiállítást november 16-ig nézhetik meg a szépség kedvelői. Az álomgyárak sztárjai jelenítették meg a szépségideált Nézzük, milyenek voltak a „tízes évek”.

1910-ben a nők végre leveszik a fűzőt. A viselet egyre kényelmesebbé válik, kivéve a divat túlkapásának számító, a bokánál erősen beszűkülő „bukj el!” szoknyát. Nappal általában a sima, egyenes vonalú, férfias szabású kosztümöket részesítik előnyben, egyszerű szabásúak, testhez simulóak az élénk színű esti ruhák is, amelyeket különleges szabású és mintázatú sálakkal, stólákkal tesznek ünnepélyessé.

A szoknyák rövidülése miatt a női cipőre és harisnyára is különös figyelmet fordítanak. A száras, fűzős cipőt fokozatosan kiszorítja a csinos félcipő, a „pumps”: a hegyes orrú, félmagas, karcsú sarkú cipő, gyakran rüsztpánttal. A társasági cipők selyemből készülnek, díszesek. A fekete mellett megjelennek a világosabb, színes harisnyák.

Az igazi gyökeres fordulat az első világháború alatt következik be. Ekkor a nők rá voltak kényszerítve, hogy egyedül is helytálljanak. Míg a férfiak a harctéren küzdöttek, munkájukat az asszonyok végezték el. A dolgozó nőknek egyszerű, sok zsebbel ellátott sima ruhára volt szükségük. Polgárjogot nyert egy csomó, régebben komikusnak tartott újítás, például a nadrág és az overall. A fronton tevékenykedő ápolónők szükségszerűen térd alá érő szoknyát vagy térdnadrágot hordtak. Ahogy a halálhírek sokasodtak, a divatlapokban is egyre több helyet kaptak a gyászmodellek, melyekre az egyszerűség a jellemző.

A szoknyák 1916-ig egyre rövidülnek, de bővülnek. („A háború hosszú, de a szoknyák rövidek.”) Az úgynevezett háborús krinolin terjeszkedésének hamarosan határt szab az anyaghiány. Előtérbe kerülnek a pótanyagok. A műselyem egyre jobban tért hódít. A katonai viselet elemei megihletik a női divatot, váll-lapos zubbonyokat, kabátokat hordanak. A díszes malomkerékkalapokat felváltják az egyszerű, mélyen a szembe húzott kis kalapok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.