Mindenszentek ünnepe – A halál csak látszat

Régen természetesebben fogták fel a halált, az elengedésnek is megvoltak az íratlan szabályai.

Konopás Noémi
2014. 11. 01. 10:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jéghideg sírköveken pislákoló mécsesek, hulló falevelek, őszirózsák és krizantémok adnak sejtelmes hangulatot ezekben a napokban a temetőknek. Elhunyt szeretteinkre emlékezünk. A levegőben ott az elmúlás, a halál, de valahogy mégis átsejlik ezen a különös hangulaton az élet reménye és a feltámadás hite. Pilinszky János A tél küszöbén című művében így ír erről: „És nem véletlen az se, hogy az egyház épp ide, a tél küszöbére, az elmúlás kezdetére helyezte – s egymás mellé – mindenszentek és halottak napját, ünnepét. Tette ezt nyilván ama nagyszerű ellentmondás jegyében, melynek a halál csak látszata, tartalma azonban az élet, s tegyük hozzá, a szó legigazibb, legemberibb, tehát leginkább szellemi értelmében – élet. Halottaink szeretete elsőrendűen az élet iskolája. Igaz, nem az élet mechanikus folyamatainak, amelyeknek a nagy természet engedelmeskedik, hanem annak a másiknak, mely teremtő ellentmondásként épp a tél küszöbén kezd új munkába, fokozott kedvvel és lelkesedéssel. A külső kép: a hervadásé, a halálé és a menekülésé. Egyedül az ember függeszti szemét a mindenség lankadatlanul működő csillagaira, a távoli és nagy egészre, s azon is túlra ”

„Mindenszentek napja az üdvözült lelkek emléknapja, amit a katolikus világ november 1-jén ünnepel” – mondta el az MNO-nak Birinyi József néprajzkutató. Mint kifejtette, az ünnep 741-ben, III. Gergely pápa idején jelent meg először a megemlékezés napjaként, hivatalos ünnepé IV. Gergely pápa tette 844-ben. A halottak napját az egyház 998 óta, egy clunyi bencés apát kezdeményezésére tartja az elhunyt, de üdvösséget még nem nyert, purgatóriumban lévő hívekért. Mára már több felekezet és a nem hívők általános ünnepévé is vált a november 2-ai halottak napja. Az emlékezés, a temetőjárás, a sírok rendbetétele ma már napokkal korábban elkezdődik és az ünnep utáni napokban is folytatódik.

„Ilyenkor gondosan megtisztítjuk, majd virágokkal, pislákoló mécsesekkel díszítjük szeretteink sírját. A gyertya fénye az örök világosságot szimbolizálja. A katolikus egyház szertartása szerint a »temetők nagy keresztjénél« is elimádkozzák a mindenszentek litániáját, és megáldják az új síremlékeket, ez a szokás Lengyelországban is él” – mondta a néprajzkutató. Magyarországon a sírok virágokkal és koszorúkkal való feldíszítése a 19. század elejétől terjedt el német katolikus hatásra. Később ezt a szokást a protestánsok és a nem hívők is átvették. Ismert szokás továbbá a harangozás a halottakért is.

Édes barátaim, olyan ez éppen,
mint az az ember ottan a mesében.
Az élet egyszer csak őrája gondolt,
mi meg mesélni kezdtünk róla: »Hol volt «,
majd rázuhant a mázsás, szörnyü mennybolt,
s mi ezt meséljük róla sírva: „Nem volt ”
Úgy fekszik ő, ki küzdve tört a jobbra,
mint önmagának dermedt-néma szobra.
Nem kelti föl se könny, se szó, se vegyszer.
Hol volt, hol nem volt a világon egyszer.

(Kosztolányi Dezső: Halotti beszéd)

„Azokban az országokban, ahol a katolicizmus erős – Lengyelország, Portugália, Olaszország –, szintén ezek a szokások élnek, míg Spanyolországban, Mexikóban ezen a napon különböző, az újévi fogadalmakhoz hasonló felajánlásokat tesznek az emberek” – mondta el portálunknak Birinyi József. Hozzátette, hogy ilyenkor Angliában elhangzik William Walsham How püspök For All the Saints (Minden szenteknek) című himnusza.

„Ehhez az ünnephez korábban több népszokás is kötődött: ételt, sót, vizet vittek ki a sírokra, hogy jól érezzék magukat a halottak, valamint mécsest, fényt és melegséget szimbolizálandó, hogy megnyugodjanak a visszajáró halott lelkek. Ma még a falvakban mindig őrzik a halottakért való harangozás szokását, régen annyit harangoztak, ahány halottja volt a családnak, ettől a szokástól remélték azt, hogy a halott megnyugszik, és nem lesz visszajáró. Ha valaki ezekben a napokban valami miatt nem tudott ellátogatni halottai sírjához, akkor otthon gyújtott mécsest – ez a szokás különösen az Ipoly menti falvakban élőkre volt jellemző. A régi rómaiak ezekben a napokban bezárták a templomaikat is, nem házasodtak, nehogy a halott lelkek feljöjjenek a sírokból” – fejtette ki a szakember.

„Manapság a halállal nem nagyon tudunk mit kezdeni, a tényt nem lehet felülírni, csupán a hozzá való viszonyunkat – emelte ki Birinyi József. Régebben természetesebben fogták fel a halált, ebben pedig az segítette a hozzátartozókat, hogy mint az élet minden fontos stációjának, a szeretteik elengedésének is megvoltak az íratlan szabályai. Ez az egységes szabályrendszer, és a közösség támogató jelenléte segítette át a szerettei hiányából fakadó űrön a hozzátartozókat.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.