Hogy tisztában legyünk, miért van egyáltalán második vagy akárhányadik vasárnap adventben, újra tisztáznunk kell, hogy nem volt mindig 4 vasárnapos ez az egyházi időszak. Eleve a végidőpontját, karácsonyt is csak az V. századra tették a helyére, de kezdetben még 6 hetes volt az advent, Szent Márton napjával kezdődően. Ez előtt 3 hetes volt egyébként az időszak, és nem karácsonyi, hanem vízkereszti lezárással. A 4 vasárnapos rendszert – a Katolikus Lexikonban olvasható sejtés szerint – Szent Simplicius pápa (430–483) idején rögzíthették, a Krisztus születésére készület alapgondolatával. Elterjedt vélekedés a IV. századi VII. Gergely pápához is kötni a négyhetes metódust.
A vasárnapok a középkorban gazdagodtak további jelentéstartalommal: amint a katolikus hit szerint az Úr négy alkalommal jön el, úgy rendeződnek ezek az eljövetelek egy-egy vasárnaphoz. Az első vasárnap a megtestesülésre, a második a kegyelem kiáradására, a harmadik a halál órájára, a negyedik az utolsó ítéletre mutat.
A Wikipedia tudni vél egy másfajta „leosztást” is, de ennek az igen gazdag szerkesztésű lexikonban nincs igazi nyoma: eszerint minden gyertya szimbolizál egy fogalmat, az első a hitet, a második a reményt, a harmadik az örömöt, a negyedik a szeretetet. Az internetes tudástár tudni véli azt is, hogy a gyertyák a katolikus szimbolika szerint egy-egy személyre vagy közösségre is utalnak: Ádámra és Évára az első – mint akiknek elsőként ígérte meg Isten a megváltást (hit); a zsidó népre a második – akiknek megígérte, hogy közülük származik a Messiás (remény); a harmadik majd Szűz Máriára – aki megszülte a Fiút (öröm – rózsaszín gyertya); az utolsó pedig Keresztelő Szent Jánosra, aki hirdette Jézus eljövetelét, és készítette az utat az emberek szívéhez (szeretet).
Ami biztos, hogy ma, a második (más néven még: bronz-)vasárnapon a második lila gyertya fénye is világít már, és túl vagyunk 6 roráte szentmisén is – hétfőtől szombatig van ilyen rövid mise hajnalban. Ki-ki választhatott egy napot a héten magának, amikor korábban felkel, és elmegy a templomba munka vagy tanulás, vagy akár a napi teendők elvégzése előtt. Ez az időszak a hívő, kereső emberek számára „nem baj”, ha egy kicsit más, a karácsony is másként fog eltelni. Magam olyan templomban kóstoltam bele a roráte ízébe, ahol a prédikációk az adott nap szentjét mutatják be röviden; üzenetként az illető életpéldájával konkrétan a mi hétköznapjainknak.
Így készült az MNO adventi koszorúja: