Nagyböjti nyitány nyakig vérben

Ferenc pápa is unhatja már a finom utalgatásokat a fegyvernagyhatalmaknak, ráadásul most épp egy fontos keresztény időszak kezdetén kényszerült erre.

2015. 02. 18. 5:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eseménydús napok a mostaniak a világ kereszténysége számára – bár az események egy részéről bizonyára jó szívvel lemondana minden valódi, hát hogyan is „kategorizáljunk”, mondjuk: humanista.

Történt ugyanis, hogy az Iszlám Állam líbiai szárnya lemészárolt hitéért huszonegy kopt keresztény munkást. A „bűnük” annyi volt, hogy életük árán is ragaszkodtak hitbeli meggyőződésükhöz, és nem álltak át az iszlám hit egy olyan típusú eltorzult eszmerendszerének követésére – mert azért most már szinte mindenhol olvashatunk arról, hogy az iszlám meg az Iszlám Állam körülbelül olyan közeli rokonok, mint a Velencei-tó és az Amazonas –, amelynek a világ számára ismert egyik fő jellemzője, hogy ki kell pusztítani mindenkit, aki nem ért egyet a tagok nézeteivel. És itt jegyezzük meg: a keresztények lefejezését iszlám vezetők és a Hamasz radikális iszlám palesztin szervezet is mélységesen elítélte.

Valószínűleg a katolikus egyházfő sem egészen úgy tervezte a hamvazószerdát megelőző napjait, ahogyan végül lefolytak. Bár már vasárnap „feladta a leckét” a Földnek – és a szerinte bezárkózott egyháznak – a negyvennapos nagyböjtre, húshagyókedden a Szent Márta-házban bemutatott szentmiséjén Ferenc pápa elképesztő nyíltsággal és a békeszerető emberek számára akár kézzelfogható reményt is hordozóan kijelentette: nem csak a huszonegy keresztény megölése tűrhetetlen, de az is, hogy bárki fegyvert szállít háborúban álló országoknak.

A fegyverrel kereskedő államok a halállal üzletelnek.

Ugye nem nehéz kitalálni, hogy ez nem egészen csak Líbiának, Egyiptomnak vagy a közel-keleti és közép-ázsiai térségnek szólt? (Az egyházfő 2013-as megválasztása óta többször elítélte már a fegyverkereskedelmet, és hangsúlyozta, hogy a háborúk mögött nagyon gyakran a fegyverkereskedelem üzleti érdekei húzódnak meg.)

A keresztény világ tehát ilyen lelkiállapotban kellene, hogy most beleálljon ebbe a negyvennapos lelki vándorlásba, a készülődésbe Jézus világmegváltó kereszthalálának és valóságos testi feltámadásának ünnepére.

Az időszak hátterét rendre felelevenítjük ilyenkor – ismétlés a tudás anyja.

A hetedik század óta ezzel a szerdai nappal kezdődik a nagyböjt. Hamvazószerdától húsvétvasárnapig így a böjti napok száma éppen negyven, mivel a vasárnapokat az egyház nem tekinti annak. A Szentírásban és az abból kiinduló keresztény hagyományban a negyvenes szám mindig az egyes események jelentőségét emeli ki. Jézus Krisztus nyilvános működésének megkezdése előtt negyven napot töltött a pusztában, negyven napig tartott a vízözön, negyven évig vándorolt a pusztában a zsidó nép, Mózes negyven napig tartózkodott a Sínai-hegyen, és Jónás próféta figyelmeztetésére negyvennapos böjtöt hirdettek Ninivében.

A negyvennapos böjt a negyedik századra vált általánossá a keresztény világban. A tizenegydik századig olyannyira szigorú volt, hogy késő délutánig semmit sem ettek, húst, tejterméket és tojást pedig a böjti napokon egyáltalán nem fogyasztottak. Az egyház mára enyhített a böjti szabályokon, de hamvazószerdára és nagypéntekre szigorú böjtöt ír elő: a 18 és 60 év közötti hívek csak háromszor étkezhetnek, és egyszer lakhatnak jól. E két napon és nagyböjt többi péntekén 14 évesnél idősebb tagjait arra kéri az egyház, hogy a böjti fegyelem részeként ne fogyasszanak húst.

A nagyböjt liturgikus színe a lila, amely a bűnbánatot jelképezi. Ugyancsak a bűnbánat jeleként marad el nagyböjt idején a szentmiséken az alleluja, amely a liturgiában az öröm legközvetlenebb kifejeződése. A templomot ebben az időszakban nem díszíti virág.

Az egyház sajátosan a nagyböjthöz kötődő szertartása a keresztúti ájtatosság, amelyen a hívek mintegy végigkísérik Krisztust a kereszthalála felé vezető úton. A böjt vallásos gyakorlata az imádság, a bűnbánat, a megtisztulás, az áldozat és a könyörgés, amely kifejezi az ember Isten iránti szeretetét és áldozatvállalását érte. A húsvétra készülés fontos részét képezik a mindennapi életben tett jó cselekedetek.

De lehet, hogy e dolgok befogadásához nem is kell ám vallásosnak lenni; kész szerencse, hogy mind ez idáig nem lett a hamvazószerdából például „Törd le egy pöttyös bögre fülét!” nap. A ma kezdődő nagyböjt időszaka lehet értékes azok számára is, akik nem hisznek Krisztusban – értük külön is imádkozik az egyház a nagyheti szertartások liturgikus elemeként. És nem mellesleg azokért is, akik a fent említett szörnyűségeket elkövetik bármilyen istenfélő közösség vagy személy ellen.

Erdő Péter bíboros, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke február 18-án 17 órakor az esztergomi bazilikában mutat be szentmisét a nagyböjt kezdetén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.