Megérkezett első állomására a Solar Impulse 2

A kedvezőtlen légköri viszonyok miatt a tervezettnél egy órával tovább tartott az út.

RZ
2015. 03. 08. 23:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kizárólag napenergiával működő légi jármű helyi idő szerint 7 óra 12-kor (közép-európai idő szerint 5 óra 12 perckor) szállt fel az Egyesült Arab Emírségek fővárosából, és helyi idő szerint 20.15 perckor (közép-európai idő szerint 17.15-kor) szállt le az ománi főváros, Maszkat repülőterén.

Innét a tervek szerint már kedd reggel továbbindul az indiai Ahmadabádba, átrepülve az Arab-tenger fölött. Az Abu-Dzabiból Maszkatba való átkelést a térségben tomboló porvihar nehezítette, a szervezők szerint a napsugarakat megszűrő porszemcsék valamelyest csökkentették a napelemek kapacitását.

Az együléses Solar Impulse 2 két svájci pilótája, a 62 éves André Borschberg és az 57 éves Bertrand Piccard be akarja bizonyítani, hogy lehetséges körberepülni a földet egyetlen csepp hagyományos üzemanyag nélkül. A két férfi felváltva vezeti a repülőgépet, az első szakaszon Borschberg ült a pilótafülkében.

Ban Ki Mun ENSZ-főtitkár hétfőn szóvivője által közzétett nyilatkozatban gratulált a vállalkozás kiötlőinek és azt a kívánságát fejezte ki, hogy járjon teljes sikerrel „történelmi kísérletük”. A főtitkár szerint a pilóták bátorsága és eltökéltsége egy új, fenntartható jövő felé „repíti” és arra inspirálja a világot, hogy az innovációra és a megújuló energiaforrásokra támaszkodva biztosítsa a tartós növekedést.

A négy napelem-meghajtású motorral működő Solar Impulse 2 pilótái azt tervezik, hogy keleti irányba elindulva és 35 ezer kilométert megtéve ugyanide térnek vissza, körülbelül öt hónap múlva. Útjuk az Arab-tengeren át Indiába, majd Mianmaron át Kínába vezet. Innen átrepülik a Csendes-óceánt, átszelik Észak-Amerikát, majd az Atlanti-óceán felett is átkelnek, hogy Dél-Európán és Észak-Afrikán keresztül visszatérjenek kiindulópontjukra. A hosszú úton tucatnyi köztes megálló szerepel, a pilóták ezek alkalmával váltják egymást az együléses repülőgépen.

A repülő 72 méteres szárnyfesztávolsága eléri az Airbus A380-ét, súlya azonban mindössze 2300 kilogramm, ami 150-ed része a Superjumbo becenevű nagygépnek. A 2014 áprilisában bemutatott repülőgép végsebessége óránkénti 140, utazósebessége pedig 90 kilométer. A világ körüli utat azonban a tervek szerint viszonylag alacsony – 50 és 100 kilométer közötti – sebességgel, 8500 méteres magasságban, 25 levegőben töltött nap alatt teszi majd meg.

Az erős szél miatt szombatról hétfőre halasztott indulást bejelentő vasárnapi abu-dzabi sajtótájékoztatón a két pilóta elmondta, missziójuk célja hozzájárulni a klímaváltozás elleni küzdelemhez. Szerintük a globális felmelegedés „fantasztikus lehetőségeket kínál arra, hogy új környezetbarát technológiák kerüljenek piacra, amelyek segítenek megőrizni bolygónk erőforrásait, munkahelyeket teremteni és fenntartani a gazdasági növekedést”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.