A figyelmeztetést a Nantwich Education Partnership adta ki, melynek tizenhat Cheshire megyei oktatási intézmény a tagja. Azért döntöttek így, mert azt tapasztalták: néhány gyermek olyan játékokkal üti el az idejét, melyek túl magas szinten tartalmaznak erőszakos vagy szexuális jeleneteket – derül ki a The Guardian cikkéből. Ezek közé tartozott például a Grand Theft Auto, a Gears of War és a Call of Duty is. Ez utóbbi nem most vált először heves viták tárgyává: korábban egy norvég tömeggyilkos, Anders Breivik azt állította, önmagát képezte ki azzal, hogy évekig gyakorolt a játékon.
Az iskolaigazgatók szerint az, hogy a gyermekek ilyen játékokkal szórakoznak, valamint hogy bizonyos közösségi médiumokhoz is hozzáférnek (ide sorolták a Facebookot és a WhatsAppot is), „korai szexualizált viselkedéshez” vagy szélsőségesen erőszakos magatartáshoz vezethetnek.
Mary Hennessy Jones, a figyelmeztetés megfogalmazója a Sunday Timesnak elmondta: „Segíteni próbálunk a szülőknek abban, hogy amennyire csak lehet, biztonságosan nevelhessék gyermekeiket a digitális világban. A tanulók könnyen rossz helyen köthetnek ki, ezért sokat segít, ha a szülők világos irányelveket szabnak meg.”
A szülői csoportok ugyanakkor úgy vélik: a családok feljelentésével már túl messzire mennek az igazgatók. „Sok szülő mindezt fenyegetésként fogja értelmezni, ez pedig nem segít. Ha az iskolák meg akarják nyerni a szülők támogatását és bizalmát, nem ez a megfelelő mód” – mondta Margaret Mossey, az egyik szülői csoport tagja.
Tajvanon már most pénzbírsággal és jogi eljárásokkal fenyegetik azokat a szülőket, akik nem szabnak határt gyermekeik televíziózásra és videojátékokra fordított szabadidejének. A tajpeji törvényhozás által szentesített jogszabály azt is tartalmazza, hogy a két év alatti gyerekeknek teljesen meg kell tiltani az effajta – elektronikus készülékekkel történő – szórakozást. A törvény szerint a szabályt sértő szülök 88 ezer forinttól csaknem 440 ezer forintot érő tajvani dollárra büntethetők.
A 18 év alattiakra vonatkozó rendelkezés megtiltja, hogy az „ésszerűséget meghaladó” időtartamon át folytonosan használják ezeket a készülékeket. Megfigyelők szerint ezzel veszélyességüket tekintve a szóban forgó elektronikus készülékek deklaráltan a dohánytermékek és az alkohol szintjére kerültek Tajvanon.
A szülők 64 százaléka nem ellenőrzi a videojátékok korhatár-besorolását, mielőtt játszani engedné vele a gyermekét, 55 százaléka pedig nem gondolja, hogy az erőszakos tartalmak rossz hatással lennének a viselkedésre – derül ki egy amerikai felmérésből, melyről a Huffington Post számolt be.
Simon Kilby, a kutatást végző Player2.com alapítója elmondta: megoszlanak a vélemények arról, hogy milyen hatással vannak a videojátékok a gyermekek viselkedésére, ez pedig komoly aggodalmakat vet fel. Az eredmények azonban nagyon meglepték – tette hozzá, kiemelve: azt tanácsolja a szülőknek, hogy kövessék figyelemmel a korlátozásokat. „A filmekkel is ugyanígy tennének, így a játékokat sem hagyhatják figyelmen kívül” – emelte ki.
A videojátékok besorolását hazánkban az Egységes Európai Játékinformációs rendszer (PEGI) ajánlása alapján végzik – mondta el az MNO-nak a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság. A rendszert azért hozták létre, hogy segítsenek az európai szülőknek felelős döntést hozni a játékok vásárlásával kapcsolatban. Arról, hogy a tanárok kihez fordulhatnak, ha a szabályok megsértését tapasztalják, lapunknak senki sem tudott egyértelmű választ adni.
A kevés videojáték jót is tehet a gyerekeknek
Könnyebben beilleszkednek azok a gyerekek, akik naponta egy keveset videojátékot játszanak, akik viszont naponta több mint 3 órát töltenek videojátékokkal, kevésbé képesek a pszichoszociális alkalmazkodásra – derült ki az Oxfordi Egyetem kutatásából.